Haslev

10-kampen fra Kræftens Bekæmpelse virker

Lene Beier og Micki Cheng er værter i 10-kampen. Foto: Simon Sundgaard

Sidste år lancerede Kræftens Bekæmpelse 10-kampen, der er en mailudfordring, som kan hjælpe med at forebygge kræft og give en sundere livsstil. 75.000 danskere deltog. En undersøgelse blandt et udsnit af sidste års deltagere viser, at de 10 uger blev til en varig livsstilsændring for mange

Fire ud af 10 kræfttilfælde kan forebygges ved at lave små, men gode livsstilsændringer i hverdagen. Det kan være at spise mere fuldkorn, frugt og grøntsager, undgå forarbejdet kød, undgå sol og solarium, begrænse sit alkoholindtag og sørge for at motionere en halv time hver dag. Herudover er rygning fortsat en væsentlig risikofaktor, som er skyld i flest kræfttilfælde.

Men det er ikke nemt at ændre på vanerne i en travl hverdag – og derfor lancerede Kræftens Bekæmpelse sidste år 10-kampen: En 10 ugers mailudfordring, der skal give inspiration og hjælp til at få de gode, sunde vaner ind i hverdagen.

75.000 danskere fra alle fem regioner var med, og resultaterne taler for sig selv. Næsten halvdelen af sidste års deltagere er begyndt at gå mere i hverdagen, og hver tredje bevæger sig også mere i arbejdstiden:

– Vi ved, at fire ud af 10 kræfttilfælde kan forebygges, og derfor er vi meget tilfredse med, at 10-kampen har formået at starte en bevægelse hos mere end 75.000 danskere, som stadig kan mærkes i dag, fortæller Mette Lolk Hanak, forebyggelseschef fra Kræftens Bekæmpelse.

Mindre forarbejdet kød og flere gåture

Kræftens Bekæmpelse har de seneste 20-30 år foretaget befolkningsundersøgelser af tusindvis af menneskers livsstil. Sammen med internationale forskningsresultater, har de identificeret en række risikofaktorer for hvad, der kan give kræft.

Tobak er den risikofaktor, der er skyld i flest kræfttilfælde. Derfor glæder det Kræftens Bekæmpelse, at halvdelen af dem, der har været i 10-kampen sidste år, har opfordret én eller flere de kender, til at stoppe med at ryge.

Forskningen har derudover vist, at ca. 19 pct. af kræfttilfældene skyldes en livsstil med overvægt, alkohol og dårlig kost med bl.a. for lidt fuldkorn og for meget forarbejdet kød. Og derfor er det netop så vigtigt med en bevægelse som 10-kampen.

Ét af de områder, hvor der virkelig er sket en forskel, er i indtaget af forarbejdet kød. Sidste års Kantar Gallupundersøgelse viste, at flere end hver tredje dansker ikke vidste, hvilken betydning kosten har for at forebygge kræft. Derfor er det også en succes, at 59 pct. af deltagerne spiser mindre kød, efter de var med sidste år, og at 32 pct. af deltagerne spiser mere frugt og grønt.

Et kærligt skub af Lene Beier og Micki Cheng

Når Kræftens Bekæmpelse igen udfordrer danskerne i 10-kampen den 4. marts, bliver det i samarbejde med TV-vært Lene Beier og TV-personlighed Micki Cheng. Begge folkekære værter har haft kræft tæt inde på livet og glæder sig til i fællesskab med danskerne at reducere risikoen for kræft og rydde op i de dårlige vaner.

De nyder begge to snacks og søde sager, så de vil også blive udfordret på deres vaner, når mailudfordringen igen skydes i gang. Men de glæder sig til at tage kampen op.

– I Kræftens Bekæmpelse er vi stolte af resultaterne blandt sidste års 75.000 deltagere – og håber at endnu flere vil deltage i årets mailudfordring den 4. marts og 10 uger frem. Efter sidste års resultater er tikket ind, er Kræftens Bekæmpelse ikke i tvivl om, at 10-kampen virker, siger Mette Lolk Hanak, forebyggelseschef fra Kræftens Bekæmpelse

 

Fakta om 10-kampen

10-kampen er en 10 ugers udfordring, der har til formål at få deltagerne til at leve et sundere – og længere – liv. Hver uge modtager deltagerne en ny e-mail med en udfordring samt gode råd, inspiration og vejledning fra Team 10-kampen.

Holdet består af tv-vært Lene Beier og tv-personlighed Micki Cheng samt forskere, forebyggelseschefen og køkkenchefen fra Kræftens Bekæmpelse. Initiativet har til formål at vise en nem vej til nye og sundere vaner samt give viden om, hvor lidt der skal til for at nedsætte risikoen for kræft.

Det er gratis at deltage i 10-kampen. Alle deltagerne i 10-kampen deltager automatisk i en konkurrence om et rejsegavekort til Club La Santa på 30.000 kr., ugepræmier på en lækker indkøbsvogn med lækre varer fra ALDI til en værdi af 750 kr. samt fællespræmien til alle: En mindre risiko for at udvikle kræft.

Læs mere om initiativet på www.cancer.dk/10-kampen

Sidste års 10-kampen

Det er andet år i træk, at Kræftens Bekæmpelse kører kampagnen 10-kampen. Sidste år tilmeldte 75.000 danskere fra hele landet sig. Flere har taget de gode vaner med sig fra 10-kampen, hvilket resultaterne fra sidste års kampagne tydeligt viser:

59 pct. spiser mindre forarbejdet kød efter at have medvirket i 10-kampen
48 pct. af deltagerne går mere i fritiden efter at have deltaget i kampagnen
Halvdelen har opfordret én eller flere, de kender, til at stoppe med at ryge efter deres medvirken

Kilde: Undersøgelsen er foretaget af Kræftens Bekæmpelse i 2019 blandt 945 respondenter, der alle deltog i 10-kampen 2018. Kønsfordelingen mellem respondenterne i undersøgelsen og alle deltagerne i sidste års 10-kampen er tilsvarende fordelt, men grundet GDPR-lovgivningen, har Kræftens Bekæmpelse ikke gemt yderligere geografiske og aldersmæssige data om sidste års deltagere.

Kommentarer