Jørgen Nielsen fra Faxe Ladeplads ny direktør for ZOO i København
Jørgen Nielsen fra Faxe Ladeplads ny administrerende direktør for ZOO i København. . Og han er allerede klar med sin ’Zoo Vision 2020’.
Bestyrelsen i Zoologisk Have København har udnævnt Jørgen Nielsen fra Faxe Ladeplads som ny administrerende direktør. Og han er allerede klar med sin ’Zoo Vision 2020’.
Jørgen Nielsen kommer fra en stilling som koncerndirektør i Dagrofa, hvor han blandt andet stod bag en succesfuld transformation af supermarkedskæden Meny, der fik vendt en truende kurs til at blive et af landets stærkeste brands og koncepter i et hårdt turbulent marked.
Zoos bestyrelse og bestyrelsesformand Jørgen Horwitz har med den nye direktør ønsket en øget fokus på den kommercielle del af Zoos forretning.
– Med valget af Jørgen Nielsen har vi fundet den rette inspirerende og kommercielle motor, der kan trække Zoo op i gear. Kunsten ligger i at drive og udvikle forretningen Zoo uden at gå på kompromis med, at vi er en kulturinstitution med 158 års viden om dyr og dyrehold. Populært sagt skal gæsterne føle doorstep love, fra de kommer, til de går. Det føler vi os overbeviste om, at Jørgen Nielsen og direktionen er i stand til, og jeg glæder mig meget til sammen med den øvrige bestyrelse at være en del af denne udvikling, vi med ansættelsen har sat i gang, siger Jørgen Horwitz.
Zoo Vision 2020
Administrerende direktør Jørgen Nielsen har netop præsenteret sin plan Zoo Vision 2020, der tydeligt kommer til at markere, at Zoologisk Have København er trådt ind en helt ny æra:
– Kunsten består i at drive en forretning på et stærkt fundament af viden og forskning. Det er fortsat en helt afgørende del af Zoos DNA. Men vi skal invitere vores gæster indenfor på en helt ny måde: De skal mødes af et madudbud, der er fuldt på højde med Torvehallerne og Papirøen. De skal med hjælp fra dyrepasserne have dyrene helt ind under huden, de skal føle sig velkomne og taget ved hånden, allerede inden de træder gennem porten. De skal mødes af relevante og underholdende events. De skal kort sagt mærke, at Zoo er en oplevelseshave, hvor man kan komme forbi 12 gange på et år og opleve noget nyt hver gang. Sagt på en anden måde, bliver Zoo nu en helårsforretning, siger Jørgen Nielsen.
Mål: Zoo i europæisk top 3
Han lover, at allerede i løbet af 2018 vil Zoos gæster tydeligt kunne mærke, at vejen til det perfekte zoobesøg er blevet kortere og belagt med gode oplevelser:
– Som noget af det første, vil vi bygge landets bedste legeplads. Den står klar til påske. Derudover er grundideen, at vi åbner Zoo op mod resten af verden i den forstand, at vi skal møde vores gæsters behov før, under og efter turen går til Zoo. Når en hel familie ankommer til Zoo for at tilbringe dagen, skal vi som det naturligste i verden imødekomme alle deres behov: masser af dyreoplevelser, masser af leg og læring og selvfølgelig et stort og varieret udbud af moderne mad og drikke, udtaler Jørgen Nielsen og han fortsætter:
– Vi har landets mest unikke rammer for at skabe oplevelser for alle sanser. Men det kræver, at vi ændrer vores mindset i hele Zoo – alle lige fra billetsælgeren til zoologen, der arbejder med naturbevarelse skal have fokus på vores gæster og på de gode dyreoplevelser. Det bliver en rejse frem mod år 2020, hvor målet er, at Zoologisk Have ligger i top 3 over dyreparker i Europa.
Som et særskilt ben i Zoo Vision 2020 fremhæver Jørgen Nielsen også ambitionen om at opbygge landets stærkeste erhvervsnetværk og sponsorklub.
Kommercielle muskler fra dagligvarebranchen
Jørgen Nielsen har tidligere stået spidsen som koncerndirektør for Profil Optik og supermarkedskoncernen Dagrofa. Her leverede han blandt andet dramatiske omsætningsresultater i transformationen af dagligvarekæden Meny, og han bringer således stærke kommercielle muskler med sig til Zoo.
Fra Dagrofa har Jørgen Nielsen også hentet en ny kommerciel direktør, Christian Higraff, der netop er tiltrådt. Christian Higraff var marketing og onlinedirektør og gennemførte go to market-strategien for supermarkedskæden Meny.
De to nye direktører ser frem til sammen med videnskabelig direktør Bengt Holst og resten af holdet af dyrepassere, zoologer, driftsmedarbejdere og administrationsmedarbejdere at udvikle Zoologisk Have til en oplevelseshave i toppen af de europæiske dyreparker.
Kommentarer