Haslev

48 af kommunes lærere uddannet i social inklusion

vibeengskolen

Haslev: Både borgmester og undervisningschef er tilhængere af mere inklusion i folkeskolen

Faxe Kommune har uddannet 48 lærere og pædagoger i social inklusion. De skal være med til at ruste kommunens skoler til også at være et godt sted for børn med problemer i bagagen.

Eksempler fra andre kommuner havde vist hvor galt det kan gå, når lærerne ikke er klar til at løfte opgaven. Så byrådspolitikerne afsatte tilbage i 2013 penge til at efteruddanne en række af kommunens ansatte.

– Selvfølgelig skal folk, der arbejder med inklusion, være uddannede til det, og det har været vigtigt for os at sikre, at vi havde en stor veluddannet gruppe med de kvalifikationer, siger Knud Erik Hansen til Nyhedsmagasinet Danske Kommuner.

– Og det er afgørende, at der kommer nogen med en faglighed, som også kan tage dialogen med forældrene, så det ikke bliver den konfrontation, som ellers kan præge inklusionsdebatten, supplerer Jens Zachariasen, der er undervisningschef i Faxe Kommune.

Det næste er at der skal laves en inklusionsstrategi på skolerne. Her vil inklusionsvejlederne indgå i netværksgrupper.

– Erfaringen siger jo, at langt de fleste kan udvikle sig til meget mere, end det ser ud til på et givet tidspunkt, hvis de har de rette betingelser, siger borgmesteren.

– Det her er kommet for at blive, og vi skal virkelig have en anden tilgang til normalitetsbegrebet og have skabt nogle læringsmiljøer og et samarbejde mellem lærere og pædagoger og forældre. Vi skal blive dygtige til at sige, at vi giver et specialtilbud i en afgrænset periode, supplerer undervisningschefen.

Diplomforløbet for de 48 lærere og pædagoger blev i øvrigt kombineret med et jobrotationsprojekt, hvor 27 arbejdsløse lærere og pædagoger fik mulighed for at få noget praktisk erfaring og et nyt afsæt til fortsat jobsøgning.

Kommentarer