Aktiv påske gavner samfundet
Debat: Nogle bruger påsken til at kigge på bolig eller købe et sommerhus. Andre nøjes med at købe nye havemøbler.
Indsendt af Niels C. Beier, vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Der er de heldige, som har købt en rejse til varmere himmelstrøg, og så er der dem, som kigger efter ny bil eller blot et par nye løbesko. De fleste skal nok forære et chokoladeæg eller to væk.
Fælles for det hele er, at vi optræder som forbrugere, men optræder vi som aktive forbrugere? Påsken er en oplagt mulighed til at gøre sig selv og samfundet en tjeneste ved at blive en aktiv forbruger. Generelt kan vi blive meget bedre til det i Danmark.
En aktiv forbruger undersøger markedet, før han handler. En aktiv forbruger er parat til at forhandle om pris og kvalitet, og en aktiv forbruger er villig til at skifte leverandør, hvis der viser sig noget bedre.
Som aktiv forbruger henter du tilbud hjem fra flere ejendomsmæglere og forsøger at presse dem på pris eller ydelse ved boligsalg. Det samme gælder advokataftalen, når boligen skal købes. Som bilkøber beder du om ekstraudstyr til din nye bil og forsøger at presse prisen. Og skal du have nye havemøbler, så tjek, hvem der kan levere dem billigst. Hvis sælger ikke vil give sig på prisen, så kan der måske være noget at hente på fragten. Det er ingen skam at spørge.
Har du ingen planer for påsken, så find papirbunken frem, og tjek dine aftaler. Passer forsikringen til dine behov, dækker mobilabonnementet for meget eller for lidt, og er det nu fitnessabonnementet skal siges op. Det tager faktisk ikke så lang tid, så måske det er bedre at gøre det straks og så bruge påsken på andre fornøjelser.
I det store billede er du som aktiv forbruger med til at løfte samfundet, fordi du holder virksomhederne på tæerne og dermed skaber mere velfungerende markeder. Indrømmet, det lyder meget teoretisk. I praksis betyder det blot, at vi alle kan få glæde af lavere priser, højere kvalitet og helt nyudviklede produkter.
Og chokoladeæggene, hvordan bliver du aktiv der? Undersøg markedet, før du handler! Kig på kiloprisen, og overvej, om den er indpakningen værd.
Kommentarer