Ansatte i Faxe Kommune i medicinkort-klemme
Faxe Kommune har begrænset plejehjemsassistenters adgang til medicinkort, selvom adgangen kunne føre til færre fejl.
Flere kommuner, deriblandt Faxe har valgt at begrænse plejehjemsassistenters adgang til den digitale patientjournal, Det Fælles Medicinkort (FMK), som indeholder vigtige medicinoplysninger om borgerne. Det viser en rundspørge hos otte lokalafdelinger i FOA.
Konsekvenserne kan være øget risiko for medicinfejl og ringere kommunikation mellem sygehus og plejehjem.
Alle plejehjemsassistenter i København, Frederikshavn, Aarhus og på Bornholm har adgang. Men i Faxe, Odense, Esbjerg og Rudersdal har man helt afskåret dem fra adgang til patientjournalen.
Ifølge sundhedsloven skal plejehjemsassistenter, der har en patient i behandling, have adgang til de oplysninger, der er registreret om patienten – deriblandt den digitale patientjournal. Derfor har FOA gennem længere tid forsøgt at få Kommunernes Landsforening (KL) med på en fælles udmelding på området.
Uforståelige hindringer
– I værste fald kan plejehjemsassistenterne ikke udføre deres opgave ordentligt. Har de ikke adgang til FMK, kan det også blive mindre attraktivt for ledelsen at ansætte dem, siger formanden for FOAs Social- og Sundhedssektor Karen Stæhr.
Både den øverste myndighed på området, Sundhedsdatastyrelsen, og KL fastholder dog, at det er op til den enkelte kommune, om plejehjemsassistenter skal have lov til at håndtere medicin.
En ret – ikke en pligt
– Indgåelse af aftale om trust er en ret, men ikke en pligt, kommunen har. Sundhedsdatastyrelsen stiller ikke krav om, at kommunerne benytter trust-løsningen, da det afhænger af de lokale arbejdsgange, om adgangen er relevant eller ej, siger afdelingschef i Sundhedsdatastyrelsen Birgitte Drewes.
– Loven giver mulighed for, at plejehjemsassistenter kan få adgang til FMK, men det betyder ikke, at de skal have adgang. Det er ledelsen, som har ansvaret for hvilke medarbejdere, der løser hvilke opgaver, siger afdelingschef for social- og sundhedsområdet i KL Christian Harsløf.
Det Fælles Medicinkort (FMK) er den digitaliserede udgave af patientjournaler og indeholder bl.a. oplysninger om medicin.
For at bruge FMK skal man have en sundhedsfaglig autorisation, hvilket plejehjemsassistenter ikke har. Det kan man komme udenom ved at søge om en såkaldt Trust-adgang, hvor man ‘låner’ en andens autoritet.
Kommentarer