Benchmark: Jobcenter Faxe bruger pengene rigtigt
![](https://faxenetavis.dk/wp-content/uploads/sites/2/2015/05/jobcenter_faxe-620x316.jpg)
Beskæftigelses & Integrationsudvalget i Faxe Kommune glæder sig over, at der er god sammenhæng mellem udgifterne til borgere på offentlig forsørgelse og effekten af den indsat kommunen yder for at få borgerne tilbage på arbejdsmarkedet.
Er der god sammenhæng mellem udgifter og resultater inden for jobcentrets arbejde med at gøre kommunens borgere på offentlige ydelser selvforsørgende?
Det spørgsmål ville Faxe Kommune gerne have svar på, og kommunen har derfor deltaget i en såkaldt jobcenter-benchmark, altså en sammenligning med andre inden for samme arbejdsområde.
Analysen er foretaget af Mploy, den omfatter 10 kommuner og den viser, at Faxe Kommunes udgifter på beskæftigelsesområdet er relativt lave.
Den viser også, at Faxe Kommune har prioriteret flere ressourcer til sagsbehandling og virksomhedsindsats end de øvrige kommuner. Denne prioritering afspejler Beskæftigelses & Integrationsudvalgets tro på, at det er gennem en håndholdt og virksomhedsrettet indsats, at borgere bedst understøttes i deres vej mod selvforsørgelse.
– Jeg lægger særligt mærke til, at Faxe Kommune inden for flere ydelsesgrupper er bedre til at understøtte borgerne i at gå fra offentlig forsørgelse til selvforsørgelse end andre sammenlignelige kommuner. Det gælder blandt andet for borgere i ressourceforløb, revalidering, jobparate kontanthjælpsmodtagere og jobparate borgere på integrationsydelse. Det er noget vi kan være stolte over, siger Nellie Bradsted, formand for Beskæftigelses & Integrationsudvalget.
Analysen viser, at der inden for nogle områder er en sammenhæng mellem lave omkostninger og de resultater vi som kommune leverer, i forhold til at understøtte borgere i deres vej mod selvforsørgelse. For eksempel omkring indsatsen for fleksjobberettigede borgere.
Her viser analysen, at Faxe Kommune resultater ikke var så gode, som man ellers kunne forvente ud fra de rammevilkår kommunen har.
– Denne udfordring var et emne på udvalgsmødet allerede i maj måned i år, hvor vi besluttede at bevilge midler til en opnormering på tre medarbejdere. Opnormeringen skal ses i forlængelse af vores ønske om, at alle borgere skal modtage en håndholdt og virksomhedsrettet indsats, forklarer Nellie Bradsted og tilføjer:
– Udvalget ser analysen som et vigtigt læringsredskab, som giver nogle vigtige input til, hvor vi i fremtiden skal investere og optimere indsatsen for borgerne.
Benchmark-undersøgelsen kan ses her
Og sagen som behandlet af Beskæftigelses & Integrationsudvalget kan findes her under punkt 61.
Kommentarer