Debat og politik

Bevar rute 54 Næstved – Rønnede

Se billedserie

Høringssvar til rapport 556 – 2016. Rute 54 landevejen Næstved – Rønnede og det tilstødende vejnet er gode forbindelser for lokaltrafikken, hvor der er cykelstier, rastepladser, og attraktive skovområder og udsigter, samt god turistvej ikke mindst i højsæsonen til Bon Bon Land.   

Indsendt af  Svend Aage Hansen, Drosselvej 3, 4653  Karise

Rute 54 har, efter sidste kendte optælling 14.000 biler  ( 2012 )  i døgnet: 65 % kører ved Sydmotorvejen til og fra nord til hovedstadsområdet, 15 % lokal trafik, 15 % mod Rønnede og videre østpå, og kun 5 % ved Sydmotorvejen / Rønnede mod syd (dog færre efter den nye østlige omfartsvej ved Næstved er åbnet)  Motorvejsforslaget vil derfor ikke få nogen betydning for Femernforbindelsen i 2028 !      –  Camp Adventure vil kunne få direkte tilslutning til rute 54,  der skal selvfølgelig udbygges indkørsel og venstresvingsbaner.   Man vil herved spare alle omkostninger ved etablering af adgangsvej fra Denderupvej m.v., og ligeledes undgå en midlertidig placering af parkeringsplads !

Motorvejsprojekterne   A,  B,  C,  parrallel med rute 54 vil fuldstændig skade rute 54 , da man i forslagene ændre vejstræningen, så den forringes betydeligt.  Der vil ligeledes også være betydelige gener i anlægsperioden !    –   Anlægsprisen for A, B, C, blev i 2012 beregnet til 1.100 mill, og iflg. rapport 556 nu anslået til 1.600 mill. altså en stigning på 500 mill.

Når man flytter ca 65 % af trafikken fra rute 54 til Alternativ motorvej fra Næstved til Ulse, stop 36, vil kapaciteten på rute 54 være rigelig til lokal- og turisttrafikken.

Med henvisning til høringssvarerne:  “Alternativ forslag til motorvej / 2 + 1 vej Næstved – Sydmotorvejen stop 36”  og   “Infrastruktur i Østsjælland” skal jeg herved her gentage:

Bevar rute 54

Kommentarer