Børneinddragelsen har fået et løft i Faxe Kommune
Mangel på tid og skift i socialrådgivere er dog en barriere for at inddrage børn, viser ny evaluering af et stort børneinddragelsesprojekt, som VIVE har udført for Børns Vilkår og TrygFonden.
Både FN’s Børnekonvention og Lov om social service giver udsatte børn og unge ret til at blive hørt. Alligevel bliver børn og unge med en social sag i de danske kommuner ofte ikke hørt og inddraget i tilstrækkelig grad, viser flere undersøgelser og evalueringer.
På den baggrund har Børns Vilkår med støtte fra TrygFonden gennem fire år afprøvet indsatser til at styrke børns inddragelse i kommunernes sagsbehandling sammen med Roskilde, Tårnby og Faxe Kommuner.
Inddragelsen har i projektperioden fået et løft: Sagsbehandlerne giver udtryk for, at børneinddragelse er blevet en vigtigere prioritet i sagsbehandlingen end tidligere. Det viser en uafhængig evaluering af projektet, som VIVE står bag.
– Resultaterne lover godt for fremtidige samarbejder med kommunerne om bedre børneinddragelse, der er en hjørnesten i indsatsen over for udsatte børn. Gennem inddragelse styrkes barnets stemme, og vi får unik viden, der kan bryde tavsheden om vold og overgreb. Alt sammen nødvendigt, hvis vi vil lykkes med at skabe et bedre liv for de mange tusind børn, der har en sag i det sociale system, siger vicedirektør i Børns Vilkår, Helle Tilburg Johnsen.
Bedre forståelse for børneinddragelse
Evalueringen viser, at sagsbehandlerne har fået en mere fælles opfattelse af, hvad god børneinddragelse er, og en større viden om, hvordan de kan skabe god børneinddragelse. 92 % af sagsbehandlerne vurderer ved projektets efter-måling, at udsagnet ’jeg ved, hvordan jeg kan sikre god børneinddragelse i mine sager’ passer godt eller meget godt. Det er en stigning på 30 procentpoint i forhold til før-målingen.
Centerchef i Faxe Kommune, Kasper Sonne, kalder det for ’en gave’ at have deltaget i projektet.
– Projektet talte ind i den forandring, vi i forvejen havde startet op omkring at styrke børnenes stemme. Hos os er det især samtaleteknikerne, der har rykket vores praksis. Som led i projektet har alle medarbejdere fået filmet børnesamtaler, hvor der efterfølgende er givet feedback/supervision fra Børns Vilkår. Det er en arbejdsmetode, vi vil fortsætte med, også når projektet er slut, siger Kasper Sonne, der tilføjer:
– På den måde har Børns Vilkår været med til at styrke vores faglighed – og på den måde også været med til at sikre barnets tarv.
Mangel på tid giver begrænsninger
VIVEs evaluering peger imidlertid også på, at selvom projektet har haft ledelsesmæssig opbakning og sagsbehandlerne har øget viden om og metoder til børneinddragelse, så er det vanskeligt at vurdere projektets virkninger for børnene.
Evalueringen peger på tidsmæssige begrænsninger, der betyder, at sagsbehandlerne i det daglige arbejde kun har begrænset tid til fx at have hyppigere kontakt med børnene, lave flere børnesamtaler eller inddrage børnene/de unge mere i handleplansarbejdet og ved sagsbehandlerskift.
Projektets fulde gennemslagskraft udfordres også af den store udskiftning af sagsbehandlere i kommunerne, både hvad angår oplæring af nye medarbejderes børneinddragende kompetencer og i forhold til den kontinuerlige relation til børnene.
– Evalueringen bekræfter, det vi allerede ser mange steder i landet: At manglende tid og hyppige sagsbehandlerskift er væsentlige barrierer for god børneinddragelse samt at politisk og ledelsesmæssig prioritering er nødvendig. Vi skylder børnene at styrke området generelt, siger Helle Tilburg Johnsen.
Omkring 100 sagsbehandlere, ledere og andre fagfolk på det kommunale område er den 27. februar samlet til konference hos Børns Vilkår for at drøfte, hvordan vi kommer i mål med at sikre børneinddragelse i praksis.
Fakta
Børns Vilkår har med finansiering fra TrygFonden gennemført projektet ”Bedre Børneinddragelse”, som afprøver indsatser til at styrke børns inddragelse i den kommunale sagsbehandling på det specialiserede børne- og ungeområde. Roskilde, Tårnby og Faxe Kommuner deltager i projektet, som løber i perioden 2014-2018.
Projektet har bl.a. omfattet videoøvelser, hvor sagsbehandlere får individuel sparring på en videofilmet børnesamtale samt temadage om forskellige temaer relateret til børneinddragelse, fx magt og myndighed eller handleplansarbejdet. Der har været fælles faglig refleksion, hvor børneinddragelse i konkrete sager drøftes samt ledernetværk med en ledelsessupervisor, hvor lederne i de tre projektkommuner har modtaget sparring på problemstillinger knyttet til børneinddragelse.
Kommentarer