Borgernes gæld faldet med 850.000
Borgernes samlede gæld til kommunen pr. 31.12.2017 udgør i alt 44.569.949,73 kroner, hvilket er et fald på 855.234,28 kroner, i forhold til 31.12.2016.
Center for Kultur, frivillighed & Borgerservice har udarbejdet årsrapport for 2017 med en belysning af udviklingen i kommunens restancer fra 31.12.2016 til 31.12.2017.
Antallet af skyldnere er steget med 227 personer i løbet af 2017, til gengæld er den gennemsnitlige restance pr. skyldner faldet med 1.635 kr.
Udviklingen i restancerne kan beskrives yderligere med nedenstående:
Restancen pr. 31.12.2016 | 45.425.184,01 |
Restancen før 2017 er i 2017 nedjusteret med | -12.618.908,97 |
Restance vedrørende krav for 2017 | 11.763.727,15 |
Den totale restance pr. 31.12.2017 | 44.569.949,73 |
Bemærkninger til ovenstående tabel – pr. 31.12.2016 udgjorde den samlede restance 45.425.184,01 kr. Dette tilgodehavende er i alt nedjusteret med 12.618.908,97 kr. i 2017 enten via betaling eller afskrivning.
Af krav opstået i 2017 er der et tilgodehavende for i alt 11.763.727,15 kr.
Opkrævningsplan for 2018
Opkrævningsenheden i Faxe Kommunes vil fortsat arbejde på, at restancer til kommunen så vidt muligt nedbringes. Det sikres ved at have fokus på:
- Nedbringelse af restancerne for daginstitution og ejendomsskat
- De månedlige opkrævninger hvor der betales for musikskole, kost og servicepakker på plejecentre og opholdsbetaling på omsorgsinstitutioner
- At tilskynde borgerne at betale ydelser til kommunen rettidigt og opfordre til betaling via BetalingsService
- En hurtig og konsekvent opfølgning
- Kontakte borgerne telefonisk eller via mail, når der ikke er betalt til tiden
- Særligt tilrettelagte kampagner og indsatser, hvor der blandt andet udsendes saldoopgørelser til alle
- Information til borgerne via kommunens hjemmeside, lokalaviser og informationsskærme på biblioteker/borgerservice
- Udbygge samarbejdet med kommunens centre og institutioner
Lidt fakta
SKAT stoppede med at inddrive ikke betalte restancer for blandt andet kommunerne den 8. september 2015. Derfor besluttede byrådet i Faxe Kommune i april 2016, at ansætte en medarbejder i en midlertidig stilling, resten af året, der skulle arbejde med at inddrive kommunens gæld. Med en målrettet indsats lykkedes det i 2016 at inddrive lidt over 600.000 kroner i forfaldne ejendomsskatter
I februar 2017 overtog kommunerne overtog inddrivelsen af ejendomsskatter, jordflytning, betaling for rottebekæmpelse og byggetilladelser fra SKAT. Opgaven har krævet ændringer af arbejdsrutiner, indførsel af it-system samt uddannelse af medarbejdere til at kunne varetage opgaverne. Der er udpeget en pantefoged blandt de nuværende medarbejdere.
Herudover er Opkrævningsenheden opnormeret med en medarbejder, således at der nu er seks medarbejdere, der arbejder med opkrævning og inddrivelse af kommunale restancer.
Opkrævningsenheden har udarbejdet en servicedeklaration der skal sikre ens behandling af kommunens borgere. Her kan kommunens borgere, virksomheder, centre og institutioner læse om, hvordan opkrævningen foregår, hvilke ydelser kommunen kan tilbyde for betaling af krav, og hvad der sker såfremt der ikke betales rettidigt.
Der er ligeledes udarbejdet en servicestrategi, som har til formål at sikre forebyggelse af restancer. Den beskriver ligeledes hvem der har hvilke ansvar i forhold til at sikre at opkrævninger udsendes til rettidig betaling, og hvem der sikrer at krav til kommunen betales. Herudover beskrives der, hvilke ydelser og kampagner kommunens Opkrævningsenhed kan tage i anvendelse for at sikre betaling til tiden.
Kommentarer