Brændt kalk fra Faxe kan erstatte grusgrave
Faxe: Brændt kalk fra Faxe Kalkbrud kan erstatte store mængder grus og dermed begrænse behovet for en række af de nye grusgrave
Der er sat mange store infrastrukturprojekter i gang, der kræver grus og sten i store mængder. Alene anlægget af den nye jernbane fra København til Ringsted kræver mellem 360.000 og 400.000 kubikmeter grus.
Regions Sjællands Råstofplan 2012 til 2023 har derfor udpeget nye områder til grusgravning. Det kan nemlig ikke betale sig at transportere grus over længere afstande. Ved en afstand på 40 km bliver prisen på gruset fordoblet.
Men både kommuner, Dansk Naturfredningsforening og borgerne i de områder, der rammes, protesterer mod de mange nye grusgrave. Udover støj- og støvgener, truer mange nye grusgrave både sjældne plante- og dyrearter.
Læs også: Kommunen siger nej til nye grusgrave
– Der findes faktisk et alternativ, som er både kendt og anerkendt i udlandet. Det hedder ”kalkstabilisering” og anvendes bl.a. på jernbaneprojekter til de hurtige franske TGV tog, fortæller markedschef Peter Karer fra Faxe Kalk.
En lille mængde brændt kalk kan reducere behovet for grus med op til 30 procent per anlægsopgave. Når kalken blandes med jorden, optages en del af vandet i jorden af kalken, som får jorden til at ændre struktur, så blandingen kommer til at minde mere om stabilgrus. Dermed bliver jorden lige så holdbar som den traditionelle løsning med grus.
– Selv om man skal transportere kalken på lastbiler, så bliver reduktionen af kørsel voldsom. Der skal kun tilføres en begrænset mængde brændt kalk for at erstatte gruset. Og samtidig kan en stor del af den jord, der normalt graves bort og transporteres væk, blive på stedet og blandes med den brændte kalk, forklarer Peter Karer fra Faxe Kalk.
Vejdirektoratet har med stort held anvendt kalkstabilisering i flere af de nye vejstrækninger både i Jylland, på Fyn, Lolland og Sjælland.
Kommentarer