Tør I lægge jeres barns lod til det lotterispil?
Læserbrev: Mathias er 5 år han fylder snart 6 år. Han står og venter på sin mor i børnehaven, og han er ret spændt.
Skrevet af: Susanne Jacobsen, Gartnervej 13, Faxe Ladeplads
Hans bedste ven Lukas er lige blevet hentet af sin mor. Hun sagde at Lukas skulle starte på Hylleholt afdelingen her efter sommerferien.
Mathias glæder sig for Lukas mor sagde at alle har fået besked – så der han skal jo også i skole.
Han kan se sin mor gennem ruden – og løber ud for at tage i mod hende.
”Mor – Lukas skal i skole skal jeg også det?”
Mor ser lidt underlig ud da hun svarer ham.
”Ja, det skal du Mathias, men du skal ikke gå sammen med Lukas, du skal starte på Karise afdelingen, det står der i brevet fra kommunen.”
Mathias undrer sig. ”Hvad er Karise afdelingen for noget – mor?”
”Alle de andre børn siger Hylleholt – hvorfor skal jeg gå på Karise?
Det vil jeg altså ikke, jeg vil være sammen med Lukas og de andre. Det vil jeg altså mor…….”
Denne lille scene er helt opdigtet, men ikke desto mindre noget der kan blive virkelighed allerede her i foråret. Mathias bliver sikkert ikke det eneste barn i Faxe Kommune som bliver revet ud af sit netværk og flyttet over til den skole hvor der hvor der er bedst plads. Dette skyldes at kommunen agter at spare 7 millioner på det skolevæsen som i forvejen er et lavt prioriteret område i Faxe Kommune. (Faxe kommune bruger gennemsnitligt kr. 7100,- færre pr barn end gennemsnittet på landsplan; man behøver ikke at være talkyndig for at regne ud, at var ambitionen gennemsnitlig standard, skulle skolevæsnet have tilført ca. 26,5 mil. kr. i stedet!! Tankevækkende, ikke sandt?)
Gad vide om politikerne har overvejet de konsekvenser denne ”lille” øvelse har for børnenes sociale netværk i kommunen? En væsentlig del af skolens opgave er at være det naturlige samlingssted for byens børn. Det er slut nu, hvis man vedtager den skolestruktur, som ligger til høring. Risikoen for at nogle børn må gå i skole på en anden skole – i en helt anden by – bliver en realitet for nogle – måske enkelte – børn.
Forvaltningen har lavet nogle eksempler på børn, der bor mellem byerne, som blot skal flytte sig nogle få kilometer. Der er imidlertid ingen garanti for, at elevflytninger isoleres til denne gruppe.
Tværtimod vil presset på, at der skal være høje klassestørrelser være så stort, at man nødvendigvis må foretage flytninger fra den ene by til den anden.
I øst (Faxe ladeplads, Faxe og Karise) kan der nemt blive tale om at flytte børn fra Karise til Hylleholt og omvendt, da Rolloskolen allerede har store klasser.
Hvem skal flyttes?
Hvordan skal børnene udvælges?
Hvad med de pendlende børns fritidsliv?
Hvorfor skal nogen udelukkes fra det lokale selskab? Bare nogle af de spørgsmål der melder sig…
Julie på 11 år går i 5. klasse på Rolloskolen, men hun trives ikke rigtigt. Hun er ikke på facebook, hun hverken rider eller går til gymnastik som de andre piger i klassen. Efter mange forskellige tiltag fra skolens og hjemmets side, er den sidste udvej at prøve et skoleskift.
Julie flyttes til Hylleholt Skole og er glad for det. Hun trives med de nye kammerater og er faldet godt til i klassen.
Julie får besked på, at hun fra sommerferien ikke længere kan gå på Hylleholt Skole, da der nu skal flyttes elever mellem skolerne.
Da Julie bor i Faxe by, er hun den elev i klassen, der bor nærmest på Rolloskolen, og er derfor en af dem der skal flyttes til Rolloskolen.
I modsat fald skal man flytte et barn som bor i Faxe Ladeplads, hvilket heller ikke giver god mening.
Men hvor er fornuften i at flytte Julie?
Julie, der ligesom Mathias er fiktiv, repræsenterer alle de andre børn, der gennem tiden er flyttet mellem skolerne, fordi de mistrivedes i den klasse de gik i. Og selv om nissen nogle gange er flyttet med, er der ganske mange børn, der, fordi de har haft mulighed for at få en ny start på en anden skole, er kommet til at trives.
Skal disse børn nu flyttes tilbage til klassen de forlod, fordi der ikke længere bliver plads på den skole de nu går på, og fordi de bor tættere på deres tidligere skole? Og hvad med deres eventuelle søskende? Kan de blive optaget på samme afdeling?
Det kan give mange ulykkelige valg, som ikke vil være med til at gøre trivsel til et nøgleord, for de elever, det går ud over.
Oliver går i 6. klasse på Hylleholt skole. Han har netop fået at vide at han er en af de fire børn, der i det kommende år skal gå i 7.klasse på Rolloskolen. Det er han ikke så glad for. Ikke fordi han har mange venner i sin egen klasse. Han interesserer sig nemlig ikke for fodbold og er heller ikke helt nået dertil hvor piger begynder at blive spændende, så derfor er de fleste af hans venner at finde i 5. og 4.klasse. Her er de en gruppe drenge der interesserer sig for Pokémon.
Netværk er vigtige at have for børn. For nogle børn findes netværket ikke nødvendigvis i stamklassen eller på årgangen. De har måske ikke helt så nemt ved at danne relationer, eller de har interesser, der ikke deles af de mange. Disse børn vil være uhyre sårbare hvis de bliver flyttet til en anden afdeling.
Vi ved ikke hvilke kriterier der vil blive anvendt når forvaltningen – eller bliver det mon skolebestyrelserne/ skolelederen? – der skal beslutte hvilke børn der skal gå i skole hvor og med hvem.
Vi ved ikke, om der bliver taget hensyn til børn, der kunne have behov for lidt ekstra opmærksomhed som Julie og Oliver. Eller til at man, når man er ny i skolen som Mathias, har behov for at være sammen med dem man kender fra børnehaven.
Kære forældre i Faxe Kommune: Tør I lægge jeres barns lod til det lotterispil, som Faxe Kommune lægger op til? Eller vil I lægge hænderne i skødet og håbe på at netop jeres barn ikke trækker nitten?
Derfor et godt råd fra forældre til politikerne:
Tænk jer godt om!
Det oplæg, der foreligger nu, giver i bedste fald et kvalificeret bud på de talmæssige konsekvenser.
Hvad der sker på skolerne med hensyn til inklusion og trivsel er en helt anden sag.
Måske det i den sidste ende bliver dyrere end den besparelse, man opnår ved at rationalisere klassedannelsen.
for…den der kommer allersidst skal i den sorte gryde….!
Kommentarer