Brugerfinansieret motorvej på tale
Rønnede: Pensionselskaberne foreslår i dag at bygge en brugerfinansieret motorvej mellem Rønnede og Næstved
De store pensionsselskaber offentliggjorde i dag en rapport, der viser at der er et stort potentiale i at gennemføre nye infrastrukturprojekter som brugerfinansierede, for eksempel en motorvej fra Rønnede til Næstved og en havnetunnel i København.
Rapporten konkluderer at private aktører som for eksempel pensionsskaber i højere grad end hidtil bør inddrages når den danske infrastruktur i de kommende år skal have et løft. For partnerskaber mellem det offentlige og private (OPP), der er skruet rigtigt sammen, kan give større gevinster for samfundet, end hvis det offentlige selv gennemfører infrastrukturprojekterne.
Ifølge rapporten egner OPP-modellen sig bedst til infrastrukturprojekter som skoler, sygehuse, veje, tunneller og broer.
Som sikkerhed for finansieringen vil pensionsselskaber have staten til at garantere at et minimum antal af bilister benytter motorvejen og ikke tager den gratis landevej mellem Rønnede og Næstved.
– For at OPP for alvor kan slå rødder herhjemme, kræver det en større politisk vilje til at bruge modellen. Med rapporten har vi nu en grundig gennemgang af potentialet i OPP, og det bør tages med i betragtning, når der i de kommende år skal træffes beslutninger om, hvordan store danske infrastrukturprojekter skal gennemføres, siger adm. direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.
Hvis strækningen Rønnede-Næstved bliver et OPP projekt kan der forventes en brugerbetaling på mellem 10 og 15 kroner per tur. Forudsat en forventet anlægsomkostning på 1,2 milliarder kroner, en trafikmængde på 17.000 køretøjer per døgn og en koncessionsperiode på 30 år.
Rapporten kan downloades her (på engelsk)
Download et sammendrag på dansk her
Rapporten er finansieret af PensionDanmark, ATP, PFA, PKA og Sampension
Kommentarer