Haslev

Centralisering af uddannelser skævvrider Danmark

 

Uddannelse gør drømme til virkelighed! Derfor skal alle unge have adgang til ud­dan­nelse – uanset, hvor de vokser op i Danmark. Sådan er det ikke i dag!

 

Skrevet af Line Krogh Lay, folketingskandidat for Radikale Venstre i Faxekredsen og Køgekredsen

 

Hvis tendensen fortsætter, vil otte ud af ti af de nye studiepladser, som vil blive oprettet frem mod 2030, blive placeret i et af de fire største byområder i Danmark. Hvis vi ser på de erhvervs- og professionsrettede uddannelser, gælder det, at cirka syv ud af ti studerende optages på en uddannelse i en af de fire største byer. Det risikerer at skævvride vores land. I Faxe Kommune har man fx mærket konsekvenserne af lukningen af Haslev Seminarium, som påvirker ungdomslivet og erhvervslivet i byen samt muligheden for rekruttering af lærere i både Faxe og omegnskommunerne.

Jo længere der er til uddannelsesmuligheder, jo lavere er uddannelsesniveauet i et område. Med dette følger, ud over det menneskelige, også andre afledte konsekvenser. Fx øgede kommunale udgifter, fraflytning, mindre skattegrundlag og øget pres på sundhedssektoren.

Den udvikling skal vi have vendt. Her kan man, med Regeringens sundhedsreform og nedlæggelse af regionerne, blive bekymret for, om det vil skubbe yderligere til centraliseringen af uddannelsessteder. Jeg ønsker bedre uddannelsesmuligheder i kommuner som Faxe og mener, at det bør være demokratisk valgte regionsrådspolitikere, der tager beslutninger om udbud og geografisk placering af ungdomsuddannelserne lokalt.

Siden Regeringen trådte til i 2015 har der været massive besparelser på uddannelsesområdet. I stedet bør der investeres vedvarende i uddannelsestilbud og indføres en regional bevillingsmodel, der understøtter oprettelse af uddannelser uden for de største byer. Her glæder det mig, at Faxe Kommune får en Forberedende Grunduddannelse (FGU). Det er et skridt i den rigtige retning, at der kommer et tilbud i nærområdet til dem, som har brug for en anden vej ind i uddannelsessystemet.

Kommentarer