Danske Skoleelever og DI i fælles udspil: Brug for markant løft af folkeskolen
Et nyt, fælles udspil fra Danske Skoleelever og Dansk Industri skal give den danske folkeskole et markant løft og sikre eleverne bedre kompetencer i dansk og matematik, bedre sprogkundskaber – og så foreslår de to organisationer at indføre et helt nyt obligatorisk fag ”Teknologiforståelse”.
– Der er mange områder, hvor folkeskolen halter, og det går ud over eleverne. I det her udspil, tager vi sammen med Dansk Industri fat i nogle af de allervigtigste områder, så folkeskolen kan få det løft, som vi har efterspurgt i mange år, siger formand for Danske Skoleelever Esther Vyff.
DI og Danske Skoleelever foreslår i udspillet, at der indføres et nyt nationalt mål om, at 95 procent eleverne forlader folkeskolen med en karakter på mindst 02 i både dansk og matematisk. Baggrunden for forslaget er, at de to organisationer mener, at alt for mange unge går ud af folkeskolen uden tilstrækkelige kompetencer i de to fag.
– Jeg er enormt glad for, at vi i erhvervslivet sammen med skoleeleverne kan pege på konkrete løsninger på de udfordringer i folkeskolen, som vi alle kan se. Det er helt uholdbart, at vi efterlader unge mennesker på perronen. De kan ikke læse, skrive og regne i tilstrækkeligt omfang, siger underdirektør Mette Fjord Sørensen, DI.
De to organisationer foreslår nu at kommunerne, som har ansvaret for folkeskolerne, bliver forpligtet til at sætte konkrete mål for at nedbringe antallet af unge, der ikke opnår karakteren 02 i dansk og matematik. Samtidig vil DI og skoleeleverne have flere penge på bordet til en forstærket indsats over for de mest udfordrede elever – f.eks. til en tolærerordning.
– Det er afgørende, at vi ikke taber nogen elever på gulvet. Der er tydeligvis behov for mere hjælp til de mest fagligt udfordrede elever, og samtidig er der et stort behov for at skabe en folkeskole, hvor de fagligt stærke elever også bliver udfordret tilpas og føler sig set. For at alle elever kan få den hjælp og støttede har brug for, så tror jeg, at en tolærerordning i samspil med andre initiativer, vil være en af de bedste løsninger, siger Esther Vyff.
”Teknologiforståelse” skal ifølge udspillet være et helt nyt, obligatorisk fag i folkeskolen. Baggrunden er, at arbejdsmarkedet fremover stiller krav om langt bedre digitale og teknologiske kompetencer.
– Hvis vi ikke gør noget for at styrke elevernes digitale og teknologiske kundskaber, risikerer vi, at vi taber eleverne på vejen. Allerede nu stiger kravene til at forstå og anvende teknologi. Teknologiforståelse er centralt for alle på linje med at kunne læse og regne – og ikke kun for fremtidens it-specialister og ingeniører, siger Mette Fjord Sørensen.
– Det er enormt vigtigt at sætte ind nu og øge fokus markant på teknologiforståelsen, da det er et vilkår på fremtidens arbejdsmarked at forstå teknologien og kunne begå sig i de sociale digitale relationer. Vi kommer ikke udenom, at internettet og digitale enheder er en stor del af vores hverdag, og det bliver nok ikke mindre, siger Esther Vyff.
DI og Danske Skoleelever foreslår også, at de danske kommuner skal udarbejde en strategi for, hvordan de kan arbejde for at støtte de fagligt stærke elever, som ikke altid får de udfordringer, som? de har brug for i folkeskolen.
Kommentarer