Haslev

Debat: Misinformerende kampagne mod motorvej

debat_logo

Haslev: Holmegard Mose Komiteen (HMK) har tirsdag sendt en skriftlig, korrigerende henvendelse til Transportminister og Vejdirektoratet.

Indsendt af Jesper Petersen, Søtorupvej 5, Haslev. På vegne af Holmegard Mose Komiteen (HMK).

En usædvanlig PR-kampagne under ledelse af Gisselfeld Gods imod ét af tre motorvejsforslag til ny motorvej mellem Næstved og Rønnede har haft held med at tage både naturen og naturorganisationer som gidsel.

Men kampagnen, der i foråret barslede med en pjece om sagen, er grotesk selvmodsigende og dens informationer er stærkt fordrejede.

Desværre er oplysningerne ukritisk videregivet af en række medier.

Det retter Holmegard Mose Komiteen (HMK) tirsdag den 4. august op på, blandt andet i form af en skriftlig, korrigerende henvendelse til Transportminister og Vejdirektoratet.

Brevet begynder således:

Holmegård og Gisselfeld intensivere hyklerisk kampagne mod eet af tre motorvejsforslag. I uhellig alliance bl.a. med Naturfredningsforening og Ornitologisk Forening

En ny pjece, udgivet i foråret og formentlig finansieret af Gisselfeld gods, imod ét af i alt tre motorvejrslinieførings-forslag mellem Næstved og Rønnede, sætter rekord i hykleri og misinformation.

Pjecen er – udover godserne Gisselfeld og Holmegård – signeret af Dansk Center for Herregårdsforskning, Borgergruppen Rute 54, Dansk Skovforening, Europa Nostra Danmark samt (Gud bedre det!) også Danmarks Naturfredningsforening og Dansk Ornitologisk Forenings lokalafdeling.

”Vi føler os taget i r…., nej det kan du ikke skrive.. men vi føler os i hvert fald taget med bukserne nede”, lød det fra kampagnens talsperson, Gisselfelds forfremmede skovfoged, Jens Risom, i en artikel 18. april i dagbladet Politiken, der skrev om den nye pjece, hvor det bl.a. hedder:

”Naturen i området er varieret og særligt følsom med truede dyrearter, fuglebeskyttelsesområder og sårbare grundvandsforhold samt mosesystemer. Staten og private lodsejere har derfor i samarbejde investeret et tocifret millionbeløb i naturprojekter ved de berørte områder. Det er en succes for dansk naturpolitik, og området er udpeget til EU Natura 2000-beskyttelsesområde. Disse investeringer risikerer nu at gå tabt. Det samme vil ske med tilskyndelsen for private til fremover at investere i frivillige aftaler om naturgenopretning.”

Påstanden om at ovennævnte naturinvesteringer vil gå tabt, hvis den nordlige motorvejslinieføring bygges, er ganske enkelt usand. Alle linieføringer er problematiske og uæstetiske og burde ikke laves, men faktum er, at mosegodsernes daglige drift er en større trussel mod fugleliv, grundvand m.m. end samtlige tre forslag til ny motorvej mellem Næstved og Rønnede.

Holmegård, Gisselfeld (og Broksøs) sjældent omfattende naturødelæggelse og lovbrud i de sidste 40 år er omfattende og veldokumenteret.

Interesserede kan læse mere på HMKs hjemmeside: www.holmegaardmose.dk.

Kommentarer