Debat: Selvfølgelig skal folkeskolen undergrave hjemmenes værdigrundlag
Så er en lang sommerferie slut og et nyt skoleår i gang. Men mens der har været ro i skolernes klasseværelser og fredeligt på skolegårdenes boldbaner, har der været kamp om, hvad det er folkeskolen skal og kan både lokalt og nationalt.
På den nationale arena blev kampen skudt i gang af undervisningsminister Merete Riisager (LA) med opfordring til en tydeligere islamkritik, fordi den demokratiske dannelse er under pres af ikke-vestlig indvandring.
På vanlig automatpilot var formand for religionslærerforeningen John Rydahl ude og efterlyse penge til efteruddannelse for at klare opgaven.
Begrundelsen var, at skolelærerne ikke var klædt på til at diskutere og kritisere islam. Samtidig udtalte han, at ” Det er klart at skolens opgave ikke et at underminere hjemmenes værdigrundlag ”.
Men hverken Riisager eller Rydahl bør have en sag. For i Folkeskolens formålsparagraf stk.3. står at: ”Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre.”
Det er kort sagt folkeskoens formål og dermed lærernes opgave at få eleverne til at forstå værdien af frihed, lighed og demokrati. Er det ikke de bærende værdier i det hjem eleven kommer fra, er det selvfølgelig skolens opgave undergrave hjemmets værdigrundlag. Denne opgave bør enhver lærer, ja faktisk enhver dansk statsborger kunne varetage. Man behøver ikke at have læst hverken Koranen, Mein Kampf eller Mao’s lille røde for at forstå og forsvare demokrati og menneskerettigheder.
På den lokale arena har skoleområdet ganske naturligt også haft de lokale politikeres opmærksomhed. Langt de fleste forældre er tilfredse med langt de fleste lærere. Det skyldes en begrundet tro på at både lærerne og skolernes ledelse på kommunens skoler arbejder professionelt med børn på alle klassetrin.
Som lokalpolitiker skal vi sørge for at rammerne er optimale for både lærere og elever. Det betyder, at eleverne skal have kortest mulig vej til skole. Det kommer også lokalsamfundene til gavn. At klassekoefficienter er fornuftige. At der adgang til de bedste undervisningsmaterialer- og portaler. At lærerne har tilstrækkelig tid til at planlægger, forberede og evaluere undervisning og testresultater i samarbejde med skolernes ledelse. Hvordan skolernes fagpersonale vælger at gøre dette, må de beslutte.
De er områdets og kommunens uddannede fagpersoner.
Kommentarer