Rønnede

Den sorte plet i Rønnede er væk

Rønnede: Der har ikke været nogen færdselsuheld siden rundkørslen ved Sydmotorvejen blev bygget

Fra 2007 til 2014 har Vejdirektoratet gennemført 154 mindre anlægsprojekter inden for trafiksikkerhed, fremkommelighed, cykelstier og trafiksaneringer.

Projekterne er nu blevet evalueret, og resultatet er tydeligt. Projekterne har haft en stor effekt for trafikanter og cyklister lokalt samt for trafiksikkerheden, og rejsetiden for mange pendlere er tilmed reduceret væsentligt. Det viser en ny rapport om Vejdirektoratets Rådighedspulje.

29 af projekterne har været såkaldte fremkommelighedsprojekter. I mange tilfælde drejer det sig om ombygning af ramper, kryds eller etablering af rundkørsler for at komme trafikafviklingsproblemer til livs. Der er også etableret samkørselspladser, som gør det nemmere at udnytte passagerpladsen i bilerne.

Et fremkommelighedsprojekt, der har haft en markant effekt for trafikanterne, er en rampekrydsombygning på Sydmotorvejen. Mange sydsjællændere pendler til Københavnsområdet, og for mange af dem er rute 54 mellem Næstved og Rønnede en vigtig forbindelsesvej til Sydmotorvejen. I rampekrydset til Sydmotorvejen var der tidligere – specielt i eftermiddagstimerne – ofte problemer med kø og farlige situationer.

Læs også: Vejarbejde i rundkørslen ved Rønnede

I 2013 blev frakørslen til motorvejen ombygget til en rundkørsel med en cykelring uden om. Siden har der ikke været uheld, og der ses i dag en klar effekt på fremkommeligheden for de mange pendlere.

– Med denne ombygning har vi skabt bedre forhold for pendlerne på Sydsjælland – de kan nemmere komme på og af motorvejen. Vi kan se en klar effekt af rundkørslen, som har medført, at fremkommeligheden i krydset er væsentligt forbedret. Samtidig har vi gjort det til et mere sikkert sted at færdes både for trafikanter og cyklister, siger Dorthe Hvid, projektleder i Vejdirektoratet.

– Projekterne i Rådighedspuljen er sammenlignet med andre infrastrukturprojekter ikke særlig store, men de gør en stor forskel. Projekterne øger sikkerheden lokalt og har også i flere tilfælde betydet, at pendlerne bruger mindre tid på transport. Kort sagt, så er der tale om rigtigt gode projekter, siger transportminister Magnus Heunicke.

Man kan downloade rapporten “Evaluering af Rådighedspuljen 2007-2014” fra Vejdirektoratets hjemmeside.

Kommentarer