1800 ton kalk tæt på grundstødning
Faxe Ladeplads: Her til morgen er et af Søværnets skibe ankommet for at observere at coasteren ”Antari” kommer sikkert ud af Faxe Ladeplads Havn
Coasteren ”Antari” ligger fredag morgen og venter på højere vandstand, så den kan forlade Faxe Ladeplads uden at løbe på grund.
Søværnet har lige nu også et skib ud for Faxe Ladeplads havn for at observere situationen.
”Antari” anløb torsdag Faxe Ladeplads Havn for at laste Kalk der skal til Grenå. Det er det største skib, der nogensinde er anløbet erhvervshavnen.
Vandstanden er fredag morgen lidt under normalen. Oprindeligt skulle Antari have lastet 2000 ton kalk, men det blev kun nøjagtigt 1.800 ton, så Antari ikke risikerer at gå på grund ved udsejlingen
Den 87,9 meter lange, 12,8 meter brede og 3.696 bruttoregister store coaster har en maksimal dybgang på 5,5 meter. Coasteren kan derfor ikke tage fuld last, idet den maksimalt må stikke 3,85 meter for ikke at gå på grund i den fire meter dybe erhvervshavn. Men coasteren sparer de danske veje for cirka 42.000 kilometers lastbilkørsel, idet der skulle 60 latsvognstog, til at køre de 1.800 ton til Grenå, som nu bliver sejlet med ”Antari”.
– Vandstanden driller os lidt og er for lav til at vi kan sejle ud med Antaria, og derfor ligger hun og afventer højere vandstand, fortæller Jesper Olsen, Teamleder hos shipping.dk i Køge.
– Vi er i løbende kontakt med Søværnets Operative Kommando, som observerer når der er risiko for grundstødning fortæller Jesper Olsen.
– Vandstanden stiger lige nu og vi forventer at højere vandstand krydser vores kurs omkring kl. 13, og der forventer vi at Antaria kan sætte kursen mod Grenå, siger Jesper Olsen til Faxe.nu
Shipping.dk’s egne skibe og chartrede skibe anløber Faxe Ladeplads cirka 100 gange årligt. De skibe der normalt anløber havnen for at laste kalk, er kun halvt så store. De hyppigste gæster er “Drawa” på 1.855 bruttoton og “Barentszzee” på 1.535 bruttoton.
Antaria, der er registeret på den Caribiske ø St. Johns Antari, er et tyskejet skib, chartret hos et norsk rederi, og har en russisk besætning på seks mand. Når kalken er afleveret i Grenå skal Antari videre til Studstrupværket ved Aarhus.
Kommentarer