Det går rigtigt godt for Royal Unibrew
Faxe: Royal Unibrews kvartalsregnskab viser både stigende overskud og nettoomsætning.
Onsdag den 27. april offentliggjorde Royal Unibrew regnskabet for første kvartal i år. Det viste som ventet et højere resultat end regnskabet for første kvartal sidste år.
Resultatet før finansielle poster var på 138 millioner kroner hvilket er 7 millioner kroner højere end i 2015. Det højere resultat skyldes en positiv udvikling over hele linjen.
Nettoomsætningen steg med 5 procent og var som forventet positivt påvirket af det udvidede samarbejde med PepsiCo i Danmark og Baltikum. Royal Unibrew har generelt fastholdt sine markedsandele for brandede produkter. Kassebeholdning var positivt påvirket af yderligere salg af bryggerigrunden i Aarhus. Desuden har bryggeriet tilbagekøbt egne aktier for 88 millioner kroner.
– Udviklingen i 1. kvartal har været positiv og i overensstemmelse med vores forventninger. Der har været god fremgang i både Vesteuropa og inden for maltdrikke og eksport, ligesom en ekstraordinær kampagneaktivitet i Finland og det udvidede samarbejde med PepsiCo har bidraget positivt til væksten i nettoomsætningen, siger Henrik Brandt, CEO for Royal Unibrew.
– Vi fastholder vores kommercielle fokus, herunder vores fokus på løbende at lancere nye og spændende produkter, som f.eks. Royal Økologisk Classic og Hartwall Jaffa C+ med ekstra vitaminer. Som følge af den positive overordnede udvikling i Royal Unibrew igangsatte vi i marts 2016 yderligere et aktietilbagekøbsprogram på 450 millioner kroner, fortsætter Henrik Brandt og han afslutter:
– Desuden stilles forslag på generalforsamlingen om et udbytte på 400 millioner kroner svarende til 7,2 kroner per aktie á 2 kroner.
Kommentarer