Haslev

Dyrevelfærd er vigtigere end økologi, når danskerne køber fødevarer

Selvom salget af økologi buldrer afsted, er hensyn til dyrevelfærd og fødevarernes oprindelse stadig vigtigst, når danskerne køber fødevarer. Det viser en ny undersøgelse, som fjerkræsproducenten Scandi Standard står bag.

Alligevel halter foodservice-sektoren bagefter, hvad angår åbenhed om de fødevareprodukter, som restauratører, kantiner og takeaway-forretninger bruger. Der er behov for mere oplysning på området, lyder opfordringen fra Anima.

Nyt initiativ vil hjælpe forbrugeren på vej.

Det økologiske salg i detailhandelen stiger år for år. Men selvom økologien er løbet med overskrifterne, er to parametre stadig vigtigere, når det gælder fødevarer. Halvdelen af danskerne mener nemlig, at dyrevelfærd og fødevarernes oprindelse i høj eller meget høj grad er vigtige. Til sammenligning er det kun hver fjerde, der vurderer, at økologi er vigtigt. Det viser en undersøgelse om danskernes holdning til fødevarer, som Nordens største fjerkræsproducent Scandi Standard står bag.

Mangel på åbenhed i restauranter, kantiner og take-away-forretninger

Men på trods af at det fylder i forbrugernes bevidsthed, er der fortsat mangel på åbenhed i restauranter, kantiner og takeway-forretninger i Danmark om de fødevarer, som bruges i madlavningen. Det kommer i særdeleshed til udtryk forbindelse med foodservice-sektorens brug af kylling.

Ifølge beregninger fra Landbrug & Fødevarer er op mod 80 procent af den kylling vi spiser on-the-go importeret fra udlandet. Problemet er, at det ofte er svært for de danske forbrugere at gennemskue, fordi det ikke fremgår tydeligt, når de fx køber en sandwich på en tankstation.

Scandi Standard står bag nyt initiativ, der skal skabe mere gennemsigtighed for forbrugerne, når de køber kylling on-the-go. Projektet hedder Happy Chicken Project og er en mærkningsordning, der viser at kyllingen er en nordisk, antibiotikafri velfærdskylling.

Undersøgelsen understreger, at selvom økologi har vundet indpas herhjemme, så er danskerne i den grad stadig interesserede i, hvor fødevarerne kommer fra, og om dyrene har haft et godt liv. Det paradoksale er, at det ikke i særlig grad har smittet af på foodservice-sektoren, hvor det ofte er svært at finde ud af, hvor fødevarerne stammer fra. Det forsøger vi nu at gøre noget ved, ved at give forbrugerne et tydeligt kvalitetsstempel at handle ud fra, siger Anne Gitte Elbronn, talsmand for Happy Chicken Project.

Anima: Behov for mere oplysning om foodservice-sektorens brug af fødevarer

Ifølge tal fra Landbrug & Fødevarer spiste danskerne ude for næsten 45,7 mia. kr. i 2018, hvilket er en stigning på 16 pct. på tre år. Derudover blev der solgt færdigretter for knap 2,3 milliarder kroner i detailhandlen svarende til en stigning på 76 procent sammenlignet med 2004. Og tendensen ser ud til at fortætte i de kommende år. Derfor er der behov for mere gennemsigtighed på området lyder vurderingen fra dyreværnsforeningen Anima.

Forbrugerne har i dag ikke en chance for at gennemskue hvordan kyllingen i en take-away sandwich har haft det. Kyllinger skal have mere plads og de skal vokse langsommere for at løfte dyrevelfærden. Derfor er det godt at se, at industrien selv begynder at sætte fokus på problematikken. Nu skal der presses på for at omstillingen kommer igang ude i butikkerne og restauranterne, siger Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef i Anima.

Allerede nu kan danskerne møde Happy Chicken-produkter i handlen over hele landet, blandt andet i Q8 tankstationer. De har alle tydelig Happy Chicken-mærkning og er dermed garanti for, at det indeholder nordisk velfærdskylling.

Om The Happy Chicken Project

The Happy Chicken Project skaber bedre forhold for millioner af kyllinger. Sammen med en række engagerede danske landmænd opdrætter og produceres kyllinger, hvor dyrevelfærd prioriteres højt. Det er kernen i the Happy Chicken Project. Bag Happy Chicken står Scandi Standard, der er Nordens største producent af kyllinger.

Under Scandi Standard hører en række brands i Norden og Irland, herunder Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Naapurin Maalaiskana og Manor Farm.

Læs mere på www.thehappychickenproject.com

Udvalgte data for befolkningsundersøgelsen

  • 50 pct. af danskerne siger, det i høj eller meget høj grad er vigtigt for dem at vide, hvor deres mad kommer fra.
  • 47 pct. af danskerne siger, at dyrevelfærd i høj eller meget høj grad er vigtig for dem
  • 27 pct. af danskerne, der siger, det i høj eller meget høj grad er vigtigt for dem at fødevarerne er økologiske
  • Kun 19 pct. af danskerne tror, at kyllingen i deres take-away og færdigretter er dansk, og kun 5 pct. tror, kyllingen bliver produceret med en høj grad af dyrevelfærd

Om befolkningsundersøgelsen

The Happy Chicken Project har gennemført en befolkningsundersøgelse af danskernes holdninger til kylling og fastfood. Analysen baserer sig på 1.029 webinterviews af 18-70-årige danskere indsamlet via Userneeds panel i perioden 12.-16. juli 2019. Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til køn, alder, region og uddannelse. Fuld repræsentativitet på de fire baggrundsvariable er sikret ved efterfølgende vægtning.

 

Kommentarer