Haslev

Ekstraregning til alle kommunens virksomheder

Faxe Kommune: AffaldPlus opkræver lige nu et administrationsgebyr hos alle virksomheder i Faxe Kommune

Fra den 1. januar 2012 trådte en ny affaldsbekendtgørelse i kraft, der betyder at virksomhederne kun skal betale for de af kommunens affaldsordninger, som de rent faktisk benytter.

Men virksomhederne slipper ikke helt for at betale til affaldsordningerne.

Ifølge bekendtgørelsen skal kommunerne nemlig fastsætte og opkræve et gebyr til dækning virksomhedernes andel af kommunens generelle administrationsudgifter i forbindelse med affaldsordningerne. En del af gebyret skal betales videre til staten.

Gebyret blev tidligere opkrævet sammen med virksomhedernes obligatoriske betaling for adgangen til genbrugspladserne.

Administrationsgebyret skal som udgangspunkt opkræves hos alle virksomheder. Nogle virksomheder er dog på forhånd fritaget på grund af branche, organisationsform eller omsætning. Der er i visse situationer mulighed for at søge om fritagelse for at betale gebyret.

De seks AffaldPlus kommuner, Faxe, Ringsted, Slagelse, Sorø og Vordingborg har vedtaget et sæt retningslinjer, der beskriver grundlaget for, hvordan gebyret opkræves, og hvordan man kan søge om fritagelse. Ansøgninger om fritagelser i Faxe, Slagelse, Ringsted og Vordingborg Kommuner skal sendes til AffaldPlus senest 8 uger fra fakturadatoen.

Læs mere på AffaldPlus’ hjemmeside

Klik her for at se brev og bilag for Faxe Kommune

Administrationgebyr eksklusive moms:

  • Faxe Kommune: 373 kroner.
  • Ringsted Kommune: 324,00 kroner
  • Næstved Kommune: kr. 324,00 kroner
  • Slagelse Kommune: kroner 208,00 kroner
  • Sorø Kommune: kr. 280,13
  • Vordingborg Kommune: kr. 210,00

Kommentarer