Endnu et flot regnskab fra Royal Unibrew
Faxe: Bryggeriet Royal Unibrew har netop offentliggjort et flot regnskab for første kvartal, der er i overensstemmelse med forventningerne.
Tirsdag den 28. april har Royal Unibrew offentliggjort en såkaldt delårsrapport for perioden fra 1. januar til 31. marts 2015.
Regnskabet viser et overskud på 131 millioner kroner før finansielle poster (EBIT). Det var forventet at resultatet ville være markant højere end i 1. kvartal 2014, hvor resultatet var 43 millioner kroner. Blandt andet på grund af engangsomkostninger på 50 millioner kroner til restrukturering af Hartwall.
Det højere resultat i 1. kvartal 2015 var herudover væsentligt positivt påvirket af påskesalget, som i 2015 faldt i 1. kvartal, af fuldårs effekt af organisationsændringen i Hartwall samt af en forskydning af nogle markedsføringsomkostning.
Nettoomsætningen steg i 1. kvartal med 2 procent og udviklingen inden for de enkelte segmenter følger de fastlagte planer. Royal Unibrew har generelt fastholdt sine markedsandele for brandede produkter.
Læs også: Unibrew udbetaler det højeste udbytte nogensinde
– Udviklingen i 1. kvartal, herunder integrationen af Hartwall, følger planen, og resultatet er i overensstemmelse med vores forventninger. Vores kommercielle fokus er dels på lancering af en række nye spændende produkter som f. eks. Royal Økologisk, der efterkommer forbrugernes stigende ønsker om økologiske produkter og dels på fortsat at styrke Hartwalls position på det finske marked, siger Henrik Brandt, CEO, Royal Unibrew. Og han fortsætter:
– Som følge af den positive overordnede udvikling i Royal Unibrew igangsatte vi i marts 2015 et aktietilbagekøbsprogram på 350 millioner kroner, hvoraf der ved udgangen af 1. kvartal var tilbagekøbt for 31 millioner kroner. Desuden stilles forslag på generalforsamlingen om et udbytte på 377 millioner kroner, svarende til 34 kroner pr. aktie á 10 kroner.
Læs også: Økologisk øl fra Royal Unibrew
Royal Unibrew fastholder forventningerne til 2015.
Kommentarer