Samfund

Fælles sjællandsk strategi for erhvervsfremme er på vej

Faxe Kommune: Alle 46 kommuner på Sjælland arbejder på en fælles strategi for den kommunale erhvervsfremme, så de kan de komme på forkant af regeringens bebudede ændringer af området.

De 46 kommuner i Region Sjælland og Hovedstaden er ved at nå til enighed om en ny fælles strategi og indsatsplan, der skal styrke erhvervsfremmeindsatsen på Sjælland. Den fælles indsats skal afløse et komplekst erhvervsfremmesystem mere end 120 erhvervsfremmeaktører alene på Sjælland.

– Hvis ikke vi laver det her, så kommer vi til at stå uden en strategi for, hvordan man som kommune kan forestille sig, at det her arbejde skal styrkes, siger Bo Rasmussen, der er kommunaldirektør i Gladsaxe Kommune til Altinget.dk. Han er formand for det embedsmandsudvalg, der står for opgaven med at formulere den fælles indsats.

Besparelser gennem effektivisering

På ønskesedlen står der 15 anbefalinger, som dels handler om at sikre fælles og ensartede tilbud til erhvervslivet i alle kommuner. Og dels om en fælles værktøjskasse for indsatserne med fokus på kompetenceudvikling, servicestandarder og markedsføring.

Arbejdet har taget afsæt i en kortlægning fra 2014 af den regionale erhvervsservice, der beskrives om et komplekst erhvervsfremme-system, med mere end 120 erhvervsfremmeaktører alene på Sjælland, hvilket er svært for virksomhederne at gennemskue.

Det forventes derfor at regeringen vil ønske besparelser gennem effektiviseringer. Og det skulle der nok være et vist grundlag for, mener Bo Rasmussen:

– Hvis jeg skulle være pragmatisk ville jeg tage fat i to ting. Jeg ville tage fat i væksthusene og gøre dem til et stærkere knudepunkt i indsatsen. Og så ville jeg tage fat i diskussionen, om vores medarbejdere er godt nok klædt på til at rådgive om hele erhvervsfremmesystemet, siger Bo Rasmussen fra Gladsaxe til Altinget.dk.

Store forskelle på investeringer

Den nye fælles strategi og indsatsplan for erhvervsservicen i Greater Copenhagen er blevet diskuteret på de seneste møder i de kommunale kontaktråd; KKR Hovedstaden og KKR Sjælland.

Forslagene skal nu tilrettes af embedsmandsgruppen på baggrund af de forskellige kommuners kommentarer så der kan opnås et samlet kompromis. For selv om der er enighed om, at væksten på Sjælland skal styrkes, så er der stor forskel på, hvor stor fokus den enkelte kommune har på den lokale erhvervsservice og ikke mindst på, hvor mange penge der prioriteres til området.

– Man er enige om, at det kunne være godt at få løftet niveauet. På den anden side er der også røster, der går på, at man heller ikke skal lave det alt for ensartet. Vi er jo også kommuner, der selv bestemmer over vores erhvervsfremme, siger Bo Rasmussen.

Hvis man ser på Danmarks Statistiks tal for det forventede forbrug på erhvervsindsats, så svinger det fra knap 300 kroner per indbygger i Lollands Kommune  til 0 kroner i kommuner som Lejre og Rødovre.

Strategien forventes vedtaget i regi af kommunenetværket under Greater Copenhagen i løbet af efteråret.

Til den tid har regeringen besluttet sig for, hvad der skal ske med det samlede danske erhvervsfremmesystem.

Forventet forbrug på erhvervsservice og iværksætteri i 2016 for sjællandske kommuner. Tallene er eksklusiv finansieringen af væksthusene.

Top:

  • Lolland 293 kroner per indbygger
  • Faxe 169 kroner per indbygger
  • Frederikssund 169 kroner per indbygger
  • Slagelse 142 kroner per indbygger
  • Stevns 135 kroner per indbygger

Bund:

  • Dragør 17 kroner per indbygger
  • Lejre 0 kroner per indbygger
  • Brøndby 0 kroner per indbygger
  • Rødovre 0 kroner per indbygger
  • Helsingør 0 kroner per indbygger

Kilde: Danmarks Statistik og Altinget.dk

Kommentarer