Haslev

Faxe Forsyning: Kunderne ønsker mere information

Faxe Kommune: Forårets undersøgelse viser blandt andet, at borgerne i Faxe Kommune ikke har brug for en storskraldsordning – men til gengæld gerne vil vide mere om affald, genbrug og vejarbejde

I det sene forår gennemførte Faxe Forsyning en undersøgelse af kundernes tilfredshed med selskabets ydelser og service, og bestyrelsen har efterfølgende sat en handlingsplan sammen, der imødekommer de ønsker og behov, som kunderne har givet udtryk for i målingen.

Formanden for Faxe Forsyning, René Tuekær, hæfter sig især ved to konklusioner fra undersøgelsen. Der er kun er en meget lille interesse for en ny ordning for afhentning af storskrald ved husstandene, så den idé bliver gemt væk igen.

Lige så markant er meldingen om tømningen af papirbeholderne. Her siger kun én ud af otte, at deres beholder er mere end halvt fyldt, når den bliver tømt hver 4. uge. Derfor vil selskabet gå over til tømning hver 8. uge. De få husstande, der fylder papirbeholderen på mindre end 8 uger, får en større beholder uden beregning.

– Vi har på det helt konkrete plan fået nogle klare meldinger om, hvordan vi skal prioritere vores indsats. På det overordnede plan har vi fået signaler om, at der generelt er meget stor interesse for de områder, Faxe Forsyning beskæftiger sig med. Det er tydeligt, at vi er en del af borgernes hverdag, og det er en interesse, vi skal bruge positivt, siger formanden for Faxe Forsyning.

Herudover ønsker en del kunder at få hentet affald ugentligt i stedet for hver 14. dag om sommeren, og dét ønske bliver taget med ind i planlægningen af et nyt affaldskoncept, som skal indføres inden for en kort årrække i Faxe Kommune, forklarer bestyrelsesformanden.

Undersøgelsen viser at kun halvdelen af husstandene kender til ordningen med indsamling af batterier – altså muligheden for at anbringe batterierne til afhentning i en plasticpose oven på papircontaineren:

– Her har vi en opgave med at informere vores kunder bedre – det er i fælles interesse: Færre batterier bliver blandet med det øvrige affald, og den enkelte borger kan let komme af med batterierne, forklarer René Tuekær.

Det er også på det meget konkrete plan, at nogle borgere efterlyser bedre skiltning og afmærkning ved gravearbejde. Dét vil der også blive taget hånd om, lover René Tuekær.

Faxe Forsyning vil i fremtiden øge og målrette sine informationer til kunderne:

– Vi skal bruge borgernes store interesse til at få sat fokus på vores service. En del borgere er f.eks. nysgerrige efter at vide, hvad der sker med det indsamlede affald, og andre vil gerne i øget omfang være med til at sikre genbrug af affald. Nogle vil gerne selv kunne sortere mere, end der er lagt op til i dag. Så på en række områder har vi nogle meget spændende udfordringer. Det er en ret unik situation, at borgerne gerne vil samarbejde om det her – det er en stor mulighed, som vi har pligt til at gribe, siger René Tuekær.

Kommentarer