Faxe hilser direkte tog til Roskilde velkommen
Borgmesteren i Faxe Kommune, Knud Erik Hansen er begejstret for udsigten til direkte tog til Roskilde.
I forbindelse med at den nye jernbane fra Ringsted til København via Køge åbner, har Region Sjælland og Transportministeriet foreslået at Østbanens tog skal køre helt til Roskilde. Hvis forslaget vedtages vil det betyde at det i stedet for fire tog i timen kun bliver to afgange i timen.
Læs også: Østbanen skal fortsætte helt til Roskilde
Forslaget får hård kritik af flere af kommunalpolitikerne i Stevns Kommune, der mener at de fire afgange i timen fra Hårlev er meget vigtig for de lokale pendlere, hvoraf mange kører til Hårlev og parkerer bilen for at forsætte i toget mod København.
Læs også: 15-minuttersdrift er vigtig for både bosætning og erhvervsliv
Socialdemokraten Steen S. Hansen tog med det samme initiativ til at få sagen på dagsorden i Stevns Kommunes Plan og Teknikudvalg allerede tirsdag den 13. juni.
– Østbanen har haft passagerfremgang, siden kvartersdriften blev indført, og derfor er det en klar serviceforringelse, hvis man nu går tilbage til halvtimedrift, siger formanden for Plan- og Teknikudvalget i Stevns Kommune, Steen S. Hansen til Dagbladet.
Helt anderledes ser det ud i Faxe Kommune hvor borgmester Knud Erik Hansen ser det direkte tog til Roskilde som en voldsom forbedring, på trods af færre afgange.
– Som bekendt er Roskilde en stor uddannelsesby, og derfor betyder det meget, hvis folk ikke skal skifte tog i Køge, men kan køre direkte videre, siger Knud Erik Hansen til Dagbladet.
Faxes borgmester har dog forståelse for protesterne fra Stevns.
– Vi kan ikke have noget imod, at der er kvartersdrift mellem Hårlev og Køge, og der findes også folk fra den nordlige del af vores kommune, der kører til Hårlev og skifter til toget. Men jeg understreger blot, at en bevarelse af kvartersdriften ikke må ske på bekostning af, at vi får direkte forbindelse fra Faxe Ladeplads til Roskilde hver halve time. Det er det vigtigste mål at arbejde for, siger Knud Erik Hansen til Dagbladet.
Kommentarer