Faxe Kalk udfordrer BaneDanmark
Faxe: BaneDanmark kan spare 30 procent på transport og grus ved at blande nogle få procent brændt kalk i jorden
Ved at benytte kalk til stabilisering af skinnerne, kan den samlede mængde grus reduceres med op til 30 procent, oplyser Faxe Kalk i en pressemeddelse.
Vejdirektoratet er begyndt at bruge kalk til stabilisering i vejbyggeriet. Den nye motortrafikvej i Odsherred er et godt eksempel. Vejdirektoratet har oplyst, at den kontante besparelse er på omkring 20 millioner kroner, og miljøgevinsten kan aflæses i en reduktion af lastvognstrafikken med ikke mindre end cirka 20.000 vognlæs.
De samme økonomiske gevinster kan også hentes på jernbanenettet, hvis BaneDanmark tager metoden i brug. Det danske jernbanenet skal ifølge tal fra BaneDanmark udbygges og opgraderes med ikke mindre end 540 km i de kommende år.
Faxe Kalk påpeger, at man i resten af Europa har benyttet metoden, dels på grund af den gunstige økonomi, men også fordi brændt kalk har vist sig at reducere vedligeholdet. Den brændte kalk er med til at holde sammen på hele opbygningen af den jordvold, som er underlag for selve skinneanlægget.
Faxe Kalk er en af Danmarks ældste virksomheder og den største danske leverandør af kalkprodukter. Virksomheden ejes af den Belgiske Lhoist koncern, der er verdens førende leverandører af brændt kalk.
Kommentarer