Faxe Kondi laver ny YouTube kampagne
Faxe: Faxe bryggeriet Royal Unibrew har lavet en million-aftale med to kendte, danske ’YouTubere’, Rasmus Brohave og Eiqu Miller om en Faxe Kondi kampagne.
Royal Unibrew har lavet en aftale med to danske ’YouTubere’, Rasmus Brohave og Eiqu Miller om at de skal være værter på 10 dokumentarfilm, som Faxe Kondi skal producere til kampagnen ’Er det sport?’. Det er første gang den form for samarbejde med ’Youtubere’ ses herhjemme.
– Vi ser YouTubere som en ny og spændende kanal, vi gerne vil inddrage i vores kommunikationsstrategi. I relation til kampagnen, er der god synergi mellem vores brand og det, de to drenge står for. Vi er samtidig stolte af at være det første brand, der integrerer YouTubere på det her niveau, siger Ilco Kwast, marketingdirektør i Royal Unibrew til TV2 Nyhederne.
Kendte ‘YouTubere’
18-årige Rasmus Brohave er en af Danmarks mest kendte såkaldte ‘YouTubere’. Han har over 158.000 ’abonnenter’ på sin YouTube-kanal, og hans videoer er blevet vist mere end 18 millioner gange. Han har blandt andet lavet en række film om at lave mad sammen med TV-kokken Martin ‘Guf’ Becker Rasmussen, der sidset sommer drev restautanten ’Lokal Kærlighed’ på havnen i Rødvig.
24-årige Anders Møller Hansen, bedre kendt som Eiqu Miller, har over 180.000 ’abonnenter’ på YouTube-kanal. De er begge to organiserede hos Splay.
Største netværk for YouTubere
Aftalen med Faxe Kondi er kommet i stand gennem Splay, der er Nordens største netværk for YouTubere. Splay skal sikre, at der skabes værdi for virksomhederne, uden at ’YouTuberne’ skal gå på kompromis med deres integritet.
Hos Splay oplever man en stigende efterspørgsel fra virksomheder, der gerne vil samarbejde med dem.
– Vi oplever, at det danske felt for digitale indholdsskabere bliver større og stærkere med enorm hast. Vi ved, at samarbejde med YouTubere har et stort potentiale, siger Adrian Langer, COO i Splay til TV2 Nyhederne.
Direkte appel til de unge
Astrid Haug, der er ekspert i sociale medier og digital strategi, rådgiver virksomheder og organisationer om sociale medier og digital strategi. Hun ser et stort potentiale for at anvende ’YouTuberne’ i markedføringsøjemed.
– YouTube har en stærk og direkte appel til de unge. Selvom indholdet er sponsoreret, så formidler YouTuberne det på deres helt egen måde, og derfor når det ind til målgruppen på en anden måde end f.eks. ved traditionelle tv-reklamer. Det er samtidig ved at blive mere organiseret, også juridisk set, gennem YouTube-netværk, hvilket gør det mere tilgængeligt for virksomhederne, forklarer Astrid Haug til TV2 Nyhederne.
Aftalen mellem Splay og Faxe Kondi er på over en million kroner, men det har ikke været muligt at få oplyst hvor stor en andel Spray skal have.
Kommentarer