Faxe Ladeplads er en turistby – eller er den?
Debat: Det er en illusion at tro, at Faxe Ladeplads stadig er en turistby, men det er ikke en illusion at tro, at den har potentialet til at blive det igen
Indsendt af Pia Schou Jønsson fra Faxe Turistbureau
Indlægget er udtryk for Pia Schou Jønssons personlige holdninger, men synspunkterne deles og bakkes op af formand for Faxe Turistforening, Henrik Storm, og Turistchef Susanne Kurstein Jensen.
På ”Liv i Ladepladsens” borgermøde mandag den 3. juni var et af de udsagn, der kom op til flere gange: ”Vi skal have mere turisme i Faxe Ladeplads” – et andet var: ”Kommunen flytter Turistbureauet”
Det stod hurtigt klart, at borgerne i Faxe Ladeplads vist ikke er helt bevidste om, hvad turisme kræver og hvem det er, der driver byens, eller rettere hele kommunens, turistbureau.
Lad os tage det sidste først: Faxe Turistbureau drives af Faxe Turistforening. Det er en forening som alle, både borgere og erhvervsdrivende, med interesse i at fremme turisme i lokalområdet, kan melde sig ind i. Det koster 125 kroner om året for privatmedlemmer og 750 kroner om året for erhvervsmedlemmer.
Da turistbureauet drives af en privat forening og ikke af kommunen, er det naturligvis Faxe Turistforening, der suverænt bestemmer, fra hvilken adresse foreningen skal udføre sit arbejde, ligesom det er tilfældet med en hvilken som helst anden forening eller forretning. Dog kan Faxe Kommune vælge at gøre tilskuddet til foreningen betinget af, at foreningen under en eller anden form er til stede i et givent lokalområde, men det vil altid i sidste ende være foreningen, der ud fra de givne omstændigheder og økonomiske muligheder træffer beslutning om placering.
Faxe Turistforening ledes af en bestyrelse, valgt på den årlige generalforsamling med deltagelse af foreningens, desværre, få medlemmer. Foreningens væsentligste eksistensgrundlag er, ud over medlemskontingent, et årligt tilskud fra Faxe Kommune. Tilskuddet gives som et tilskud til drift af turistbureauet, idet kommunen i praksis har uddelegeret en del af turismearbejdet til Faxe Turistforening.
Bestyrelsen i Faxe Turistforening udarbejdede i august 2011 et oplæg til at ny strategiplan, hvori indgår ønsket om at indgå i en sammenslutning af flere turistorganisationer, for eksempel Stevns Turistforening, for på længere sigt at kunne styrke turismen i hele regionen. Målet var dengang, at dette skulle ske i foråret 2015. Det giver god mening at fusionere med Stevns, fordi de to destinationer har meget til fælles og er nogle af de absolut mindste på Sjælland.
Da markedsføring er dyrt, er det en klar fordel at kunne dele udgiften og forhåbentlig opnå en god synergi i forhold til de samlede tilbud til kommende turister i regionen. Da begge turistforeninger er afhængige af tilskud fra de respektive kommuner, kræver en fusion for at give mening, at de to kommuners byråd nikker ja til, at de også fremover ønsker at overdrage turismerelaterede opgaver til den nye turistforening.
Ifølge turistforeningens plan lukker Faxe Turistbureau den 1. september 2013 og en medarbejder flytter til turistbureauet i Rødvig, hvorfra arbejdet med at fremme turismen i regionen fortsætter.
Hvorfor Rødvig og ikke Faxe Ladeplads? Ganske enkelt fordi bureauet i Rødvig har flest ansatte og er langt bedre placeret i forhold til antallet af turister. Det er nemlig en kendsgerning, at antallet af besøgende turister på Faxe Turistbureau er kraftigt dalende, hvilket ikke er tilfældet på bureauet i Rødvig, fordi det ud over at fungere som turistbureau og feriehusudlejer, også udfører hvervet som havnekontor.
Desuden har Rødvig fordelen af at være en attraktiv turistby med blandt andet et varieret udvalg af spisesteder.
Det faldende antal besøg på kontoret i Faxe Ladeplads skyldes dels, at vi er blevet overhalt indenom af den teknologiske udvikling: flere og flere benytter smartphones og internet til at søge oplysninger i stedet for at opsøge turistbureauet og dels, at Faxe Turistbureau ikke længere fungerer som feriehusudlejer. Dette betyder, at der ikke er nøgleafhentning på kontoret og at mange sommerhusgæster derfor ikke automatisk kommer forbi for at hente nøgler.
Det faldende antal personlige henvendelser betyder imidlertid ikke, at der ikke er opgaver at løse, de er bare markant anderledes end for bare 5 år siden. Opgaverne i dag består fortrinsvis i markedsføring på nettet i form af løbende opdatering af hjemmesider og diverse turismeportaler, udarbejdelse af årets turistbrochurer, deltagelse i netværk og projekter for at udvikle fremtidige tilbud og deltagelse i messer i ind- og udland. Alt sammen opgaver, der udmærket kan udføres fra Rødvig, hvor der endda også vil være mulighed for sparring med flere kollegaer.
Årsagen til, at Faxe Turistbureau ikke længere udlejer sommerhuse er, at det ikke er økonomisk rentabelt. Sommerhusudlejning er forbundet med store mængder administration, samt store udgifter til rengøring, markedsføring og internetbaseret bookingsystem. I Faxe Ladeplads er der i gennemsnit 45 sommerhuse til udlejning, hvoraf Faxe Turistbureau har udlejet ca. 30. Den mængde er, i forhold til udgifter og tidsforbrug, ikke rentabel og Faxe Turistforening har derfor valgt at overdrage sommerhusudlejningen til Stevns Turistbureau, som allerede har råderet over 80 sommerhuse og derfor kan se en stordriftsfordel i at overtage husene.
Hvorfor kommer der ikke flere turister til Faxe Ladeplads? Det helt korte svar er: fordi der ikke er nogen grund til at komme!
Udover at byen ikke har et professionelt turisterhverv, der kan tilbyde overnatning, underholdning og bespisning i større mængder, så er det faktum, at bymidten består af to tankstationer, en ruin af en nedlagt bodega, en lukket bowlinghal og en tilskoddet, tidligere boghandel godt nok en svær pakke at sælge, selv for den mest entusiastiske turistmedarbejder.
Læg dertil, at lystbådehavnen ligger klos op ad en forurenende virksomhed, at stranden langs Strandvejen, som burde være en lækker strandpromenade, i realiteten er en usynlig stribe sand som det endnu ikke er lykkedes nogen turist at finde uden hjælp. At byen, trods både havn og strand, ikke byder på nogen vandaktiviteter overhoved (ud over 4 dage i slutningen af skolesommerferien, hvor der Gud ske lov stadig er nogle ildsjæle, der afholder Vild, våd og sejl), er et tilbagevendende mysterium, som besøgende hver sommer undrer sig over.
Er turismen så død i Faxe Kommune?
Nej, det er den heldigvis langt fra. Sidste år skabte turister i Faxe Kommune omsætning for omkring 270 millioner. Der var sammenlagt næsten 400.000 overnatninger fordelt på Bed & Breakfast, vandrehjem, hoteller, feriehuse og campingpladser over hele kommunen, dertil kommer der endagsturisterne. Gisselfeld alene står for over 50.000 besøgende, Det Blå Marked i Haslev, som er Danmarks største kræmmermarked, har årligt 150.000 besøgende og Faxe Kalkbrud besøges årligt af ca. 50.000 mennesker.
Alt i alt en væsentlig fremgang fra de cirka 25.000 københavnere, der ”lå på landet” i Faxe Ladeplads om sommeren i begyndelsen af 1900-tallet, men vi må konstatere, at turismen har flyttet sig væk fra vores by. Det har den, fordi der for 50 år siden, da charterturismen gjorde sit indtog, ikke var grund til at holde på turisterne. Borgerne i Faxe Ladeplads havde jo deres gode jobs på Bryggeriet, på Faxe Kalk og på Haribo. Der var altså masser af jobs, i modsætning til f.eks. på Møn, hvor lokalbefolkningen var tvunget til at udvikle turismen, fordi det var det eneste, der var at leve af. Det er også grunden til, at Møn for længst har overhalet både Faxe Ladeplads og Stevns i disciplinen turisme.
Hvis vi igen skal tiltrække turister, skal de have en grund til at komme.
Det er ikke nok, at vi har en fin miniby; her skal være aktiviteter, shoppingmuligheder, spisesteder og caféer der har åben om aftenen. Det kræver modige private investorer og politisk vilje til at gennemføre langsigtede investeringer i infrastruktur og byudvikling.
Det er en illusion at tro, at Faxe Ladeplads stadig er en turistby, men det er ikke en illusion at tro, at den har potentialet til at blive det igen.
Kommentarer