Forkert vurdering Faxe Kommune

Dagbladets redaktion har bedt om en kommentar fra Nabogruppen Kongsted med henvisning til, at Faxe Kommune skulle have meddelt Dagbladet, at kommunens udgifter skulle udgøre 1.5 mio kroner.
Indsendt på vegne af Nabogruppen Kongsted, af Fl. Duus Mathiesen, Møllevej 54, Kongsted.
Det er vigtigt for Nabogruppen Kongsted og undertegnede at understrege, at der alene er handlet i nødværge fra de berørte borgere i forhold til de langvarige nabostridigheder i relation til Vagn Jensen, Møllevej 66, Kongsted.
Det er i denne forbindelse, at de berørte borgere i Nabogruppen har stiftet bekendtskab med Faxe Kommunes administration, som desværre har været fejlbehæftet og dermed belastende.
De af Faxe Kommune udførte fejl og de hermed forbundne omkostninger er alene Faxe Kommunes eget ansvar.
Nabogruppen Kongsted finder, at de totale økonomiske konsekvenser for de berørte borgere i Kongsted er større end Faxe Kommunes skøn.
Med hensyn til de af Faxe Kommune oplyste udgifter, så kender vi ikke grundlaget for tallet. Umiddelbart forekommer det besynderligt, at Faxe Kommune kan oplyse et sådant tal.
Undervejs i sagens langstrakte gang har Nabogruppen Kongsted og undertegnede ud fra bl.a. omtale i pressen konstateret, at der løbende forekommer endog store fejl i den kommunale administration.
Nabogruppen Kongsted og undertegnede står således ikke alene med den rejste kritik af forvaltningskvaliteten i Faxe Kommune.
Som bekendt er finansieringen af Faxe Kommunes faste medarbejderstab en del af den kommunale budgetramme, der årligt fastsættes af Byrådet i form af de løbende driftsbudgetter for kommunen, herunder også for administration på Teknik- og Miljøområdet.
Ifølge vores oplysninger, så er der ikke sket ekstra tilførsel af medarbejdere til dette administrationsområde. Med andre ord, så er opgaven med borgerbetjeningen i forbindelse med skovsagen Kongsted og de andre sager sket på grundlag af den faste medarbejderstab indenfor de givne budgetter. Der er således ikke tale om en merudgift teknisk set i forhold til det kommunale budget.
Såfremt Faxe Kommunes ledelse finder, at der har været ekstra udgifter i det oplyste omfang, så må det jo i sin logiske konsekvens føre til, at der kan indkasseres en betydelig besparelse på dette administrationsområde, som kan komme andre mere gavnlige kommunale aktiviteter til gavn, når sagen forhåbentlig engang finder sin afslutning.
Et andet aspekt er borgernes retssikkerhed. Jeg går ud fra, at Faxe Kommune er indforstået med at respektere de gældende normer i Danmark ud fra retssamfundets principper.
Skovsagen Kongsted blev af Nabogruppen og undertegnede ved Dansk Skovforening indbragt for Natur- og Miljøklagenævnet, hvor kommunens afgørelse blev retligt underkendt, altså reelt kasseret.
På samme vis har Faxe Kommune i forbindelse med Lilleå sagen forsøgt at gennemtvinge en afgørelse, som jeg ikke sammen med min rådgiver fandt korrekt hvorfor vi påklagede også denne sag. Lige før jul faldt afgørelsen fra Natur- og Miljøklagenævnet, således at Faxe Kommune igen er blevet retligt underkendt og afgørelsen kasseret.
Vi ved fra en tidligere sag, at Vejdirektoratet har udtalt, at man fandt at Faxe Kommunes administration befandt sig i en tilstand af retsvildfarelse.
I forhold til den seneste afgørelse vedrørende kommunens sagsbehandling i Bregentved sagen om juletræerne fremgår det også af Natur og Miljøklagenævnets sagsfremstilling, at der foreligger et tilfælde af retsvildfarelse kombineret med at kommunens forvaltning ikke kan dokumentere sagsgangen grundet bortkomst af dokumenter.
En anden sag som med relevans kan nævnes her er Ejot sagen, som har været endog meget dyr for Faxe Kommune i rene advokatudgifter.
Nabogruppen Kongsted har undervejs i sagsforløbet haft lignende oplevelser, som vi gerne stiller op med en konkret dokumentation af.
Det korte af det lange er, at Nabogruppen Kongsted på et tidligt tidspunkt følte en stor utryghed i forhold til kommunens administration.
Oveni i dette kan jeg så supplere med at Vagn Jensen har tabt hegnsyn og retssager anlagt imod undertegnede og andre medlemmer af Nabogruppen, herunder 2 sager indbragt for Østre landsret som er tabt af Vagn Jensen.
Nabogruppen Kongsted ønsker ikke at holde noget skjult og stiller gerne op for nærmere at dokumentere hvad vi er blevet mødt med fra Faxe Kommunes administration. For os berørte borgere i Kongsted er det belastende og også dyrt.
Nabogruppen Kongsted er på det rene med, at der tale om en nabostrid, der har forgreninger mere end 20 år tilbage. Desværre har Faxe Kommunes fejlfyldte administration i visse sammenhænge ihvertfald ikke gjort det nemmere at forsvare vore boligers og ejendommes legitime interesser.
Vi er selvsagt blevet bestyrket i denne opfattelse ud fra de af Natur- og Miljøklagenævnet trufne 2 retlige afgørelser samt ikke mindst de 2 Østre landsretssager, som er vundet.
Med andre ord, når Faxe Kommunes administration ikke vil dialog og respekt for berørte borgeres rettigheder, så har vi i det Danske retssamfund ikke andre muligheder end at gå den retlige vej og påklage kommunens fejlagtige afgørelser.
Og her har Nabogruppen og undertegnede indtil nu fået fuldt medhold, så i dette lys finder jeg nok, at Faxe Kommune og de ansvarlige politikere skulle foretage en selvransagelse.
Vi er helt enige i, at det der er foregået er urimeligt og koster store udgifter. Men hvad skal vi ellers gøre, når vi ønsker at forsvare vore ejendommes økonomiske rettigheder. Her kommer så det samfundsmæssige aspekt ind.
Vagn Jensens forslag til skovrejsning – benævnt i folkemunde Chikaneskoven – vil i det konkrete landsbyområde i Kongsted få alvorlige negative økonomiske konsekvenser. Dels for de nærmestboende men også bredere ud for alle de ejendomme og familier, der pudselig vil vågne op til en påtvunget skovbyggelinie, som reelt vil indebære en latent begrænsende trussel mod de i Kongsted boende familiers råderum ejendomsretligt.
Der er tale om, at kommunen indfører en erstatningsfri regulering midt i en gammel landsby.
Den økonomiske konsekvens heraf vil være langt større millionbeløb end det udokumenterede fiktive beløb som Faxe Kommune har oplyst til Dagbladet.
Et andet aspekt i sagen har været, at vi har savnet dialog med de ansvarlige politikere, borgmester Knud Erik Hansen, 1. viceborgmester og formand for Planudvalget Dorte Nybjerg samt TMU formand Ivan Lilleng. Til Ivan Lillengs ros skal dog oplyses, at han fornylig har besigtiget området for at sætte sig ind i sagen.
Vi finder, at der er foretaget en yderst tvivlsom fortolkning af kommuneplanen, som administrationen bør forelægge politisk.
Perspektivet kan være, at kommuneplanen for såvidt angår det åbne land ikke er det papir værd den er trykt på. Ejere af fast ejendom, landbrug, skovbrug, spredt beliggende huse og endog hele gamle landsbybebyggelser (Kongsted) mv. i landzonen vil gå en usikker fremtid i møde hvis ikke, der tages politisk ansvar.
Vi ved fra en tilsvarende sag i Kalundborg Kommune, at der er mulighed for at sikre en afbalanceret løsning. Hvorfor vil Faxe Kommunes politikere ikke se på dette?
Så alt i alt så håber Nabogruppen hermed at have redegjort lidt om baggrunden og sammenhængen i forhold til Faxe Kommunes behandling af os som borgere i forbindelse med vore nabostridigheder med Vagn Jensen, Møllevej 66, Kongsted.
Vi er alle i Nabogruppen af den opfattelse, at dette er en ulykkelig sag.
Vi er dog samtidig ud fra de afsagte kendelser i klagesagerne af den opfattelse, at det ikke er os der er skyld i dette besynderlige sagskompleks.
Alle i Nabogruppen har alene reageret defensivt på angreb fra Vagn Jensen og Faxe Kommunes fejlbehæftede administrationen – og vi har ind til nu fået medhold hele vejen – så det er næppe os i Nabogruppen der er på afveje.
Derimod finder vi da som skatteydere, at det der foregår i Faxe Kommunes administration er urimeligt og stærkt bekymrende.
Derfor håber vi, at der er ansvarlige politikere i Byrådet, der vil sikre, at der bliver gennemført en uvildig konsulent gennemgang af administrationen på teknik og miljøområdet.
Sagerne på bordet viser, at der er er noget at komme efter og noget at hente ved at sætte forvaltningskvaliteten og effektiviteten i højsædet, således at kommunens skatteydere kan blive sparet for denne form for udgifter og pengene i stedet overføres til eksempelvis skole- og ældre områderne.
Kort og godt god forvaltningsskik som Ombudsmanden har beskrevet – det er der penge i for Faxe Kommune.
Kommentarer