Fup-grønne klimakommuner
Debat: Hverken transportministeren eller borgmestrene i “klima”-kommunerne Næstved og Faxe ønsker at forholde sig til de store klimagevinster ved den alternative vejføring D: Næstved-Holme Olstrup-Haslev-Høsten Torp (København).
Indsendt af Jesper Petersen, Søtorupvej 5, 4690 Haslev. Talsmand for Holmegaard Mose Komiteen
I processen frem til den endelige beslutning om ny (motor)vej mellem Næstved-(Rønnede)-København, planlagt taget sidst på året, er den klimavenlige rute D frasorteret. Vejdirektoratet (VD) er pålagt kun at lave tilbundsgående forundersøgelser, bl.a. VVM, for de fire motorvejsforslag A, B, C og E.
Derfor skrev HOLMEGAARD MOSE Komiteens (HMK) 18. januar direkte til beslutningstagerne, som imidlertid ikke ønsker at besvare det centrale spørgsmål: Hvordan kan to selvudråbte klimakommuner samt en regering, forpligtet af den historiske COP 21 Klimaaftale indgået i Paris sidste år, ignorere dét vejforslag mellem Næstved-(Rønnede)-København, der har det ubetinget bedste klimaregnskab?
Jævnfør Dan H. A. Christensens høringssvar og beregninger refereret i VDs rapport fra august sidste år, som bl.a. konkluderer, at rute D sammenlignet med rute A vil spare samfund, natur og miljø for 43 million kørte km. pr. år. Lig med ca.5.000 tons CO2.
Dan H. A. Christensen har endvidere beregnet, at:
– Den samlede trafik på en alternativ rute D vil spare 1.165 timer dagligt i forhold til linje A. Det svarer på et år til sammenlagt tæt på 49 års spildtid.
– Hvis 70% er fritids- og bolig-arbejdsstedsrejser og 30% er erhvervskørsel på rute 54, vil den samfundsmæssige meromkostning ved linje A sammenlignet med den alternative rute D være 275.000 kr. om dagen. Det svarer til en årlig meromkostning på lige over 100 millioner – hvert år!
– Den samlede besparelse ved at vælge en alternativ rute D i stedet for linje A vil kunne betale hele den alternative rute på 12 år.
– Rute D har en betydelig bedre intern rente, der er 4,5% bedre end den bedste af de foreslåede linjer. – Rute D har en betydelig bedre nettogevinst pr. investeret krone, og er 0,9 bedre end den bedste af de foreslåede linjer.
– Økonomifordelen er så tydelig på rute D, at det vil være tydeligt for den enkelte billist, da en pendler mellem Næstved og København vil spare ca. 2.900 kr. om året.
Hvis rute D etableres som en motortrafikvej, som HMK har foreslået, og ikke en motorvej, vil CO2-regskab og økonomi endda forbedres yderligere.
I sit høringssvar nr. 14 i VD-rapporten fra august 2015 skriver Dan H.A. Christensen desuden:
”Da CO2 betyder ret meget i forhold til, hvordan klimaet bliver påvirket, og at vi som samfund bruger store resurser på at finde løsninger på reduktion af CO2, betyder, at denne faktor bør tages meget alvorligt i sådan en investering.
Lige meget om man er borger eller arbejdsgiver i Danmark, bliver vi ugentligt mindet om, at vi skal spare CO2.
Som borger skal vi alle ved køb af energibrugende enheder forholde os til at vælge det optimale, selv om det tit er dyrere. Som erhvervsdrivende skal vi også investere rigtigt, og vi bliver endda udfordret af f.eks. Carbon 20 og lignende politisk besluttede projekter for at investere direkte for at spare CO2.
Disse tiltag må jo betyde, at CO2 vejer meget tungt i sådanne investeringer, og hvor sådan en vej skal placeres.”
Men det mener altså hverken de to borgmestre i ”klima”kommunerne Faxe og Næstved eller transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt.
Deres ansvarsløshed falder sammen med den højest målte månedstemperatur på Jorden nogensinde. Amerikanske NASA har netop offentliggjort klodens gennemsnitstemperatur i februar. Hele 1,35 grader over normalen. En stigning på knapt 20 procent i forhold til forrige rekord – fra januar 2016! (1,13 grader)
“ Vi buldrer med frygtindgydende fart mod det globalt vedtagne +2 graders maksimum”, udtaler chokerede amerikanske meteorologer.
Læs de tre politiker-”svar” samt hele Dan H. A. Christensens gennemarbejdede høringssvar nr.14 på HMKS hjemmeside www.holmegaardmose.dk.
Kommentarer