Gymnasiet i Haslev ligger i bund 5 i ny analyse

haslev_gymnasium

Haslev: Midtsjællands Gymnasieskoler ligger på plads nummer 131 i en ny analyse foretaget af Dansk Erhverv

Der er helt op til to karakters forskel på de almene gymnasiers evne til at løfte eleverne fagligt. Det viser en analyse lavet af Dansk Erhverv.

De almene gymnasier har som kerneopgave at levere undervisning, der udfordrer og løfter eleverne fagligt. Alligevel viser den ny analyse, at der er store kvalitetsudfordringer for landets gymnasier, når de vurderes på netop deres kerneopgave.

Analysen er ikke en rangliste over gymnasiernes karaktergennemsnit – i stedet har man set på den såkaldte gymnasieeffekt.

Med gymnasieeffekten ser man på den studerendes karaktersnit fra folkeskolen og forældrebaggrund. Dermed kan man sammenligne det forventede gennemsnit og det reelle gennemsnit. Forskellen viser det faglige løft og kaldes gymnasieffekten.

Analysen præsenterer en rangliste over de 134 gymnasier i Danmark. Listen viser i hvor høj grad, det enkelte gymnasium formår at løfte eleverne fagligt målt på de skriftlige eksamenskarakterer.

Helt i top ligger Det Kristne Gymnasium i Ringkøbing-Skjern Kommune. Her er gymnasieeffekten i 2011-2013 målt til 1,22. På anden pladsen ligger Ikast-Brande Gymnasium i Ikast-Brande Kommune med en gymnasieeffekt på 0,62.

Ud af landets 138 gymnasieskoler evner de 73 at løfte eleverne fagligt.

Midtsjællands Gymnasieskoler, der har en afdeling i Haslev, ligger på plads nummer 131 med en negativ gymnasieeffekt på 0,52. På plads nummer 134 ligger Helsingør Gymnasium med -0,79 i gymnasieeffekt.

Ranglisten kan ses på Dansk Erhvervs hjemmeside.

Ifølge Dansk Erhvervs analyse har hele 29 procent af gymnasierne en negativ gymnasieeffekt, og det bekymrer Mette Fjord Sørensen, der er forsknings- og uddannelsespolitisk chef hos Dansk Erhverv.

– Det handler ikke om, at vi skal udstille nogle gymnasier, fordi de gør det ”dårligere”. Det handler om, at nogle gymnasier tilsyneladende kan et eller andet, som giver værdi for eleverne, og det skal vi sørger for, at de andre gymnasier lære af, siger Mette Fjord Sørensen.

Er effekten +0,50 betyder det, at gennemsnittet af skriftlige eksamenskarakterer på gymnasiet er en halv karakter højere, end man ville kunne forvente på baggrund af elevernes socioøkonomiske baggrund.

 

Kommentarer