Haslev

Over halvdelen af danskerne køber julegaver på nettet

Der er flere forskellige grunde til, at danskerne vælger internet til i julejagten. Den største årsag til den stigende nethandel er, at de har opdaget fidusen i, at et enkelt klik kan spare dem mange penge i den dyre juletid.

Når det handler om julegaver, er danskerne gået online i jagten på de helt rigtige pakker til træet. En ny undersøgelse fra DIBS, en del af Nets, viser, at langt over halvdelen af forbrugerne planlægger at lægge julegaver i den digitale indkøbskurv.

 

Hvis du er udmattet ved tanken om at skulle begive dig ud i den travle, ofte kolde, juletid, er du nok ikke den eneste. Et overvejende flertal af danskere vælger nemlig at foretage en stor del deres juleindkøb hjemme fra sofaen, hvor kassekøer og julestress kan skiftes ud med overblik og, måske endda, en varm kop kaffe. Det viser nye tal fra DIBS, en del af Nets, som leverer betalingsløsninger til mere end 30.000 nordiske webshops.

På vegne af DIBS har analyseinstituttet YouGov i en rundspørge spurgt danskerne om deres julegaveindkøb, og her svarer hele 63 procent af danskerne, at de allerede har købt eller forventer at købe julegaver på nettet.

Der er flere forskellige grunde til, at danskerne vælger internet til i julejagten. Den største årsag til den stigende nethandel er, at de har opdaget fidusen i, at et enkelt klik kan spare dem mange penge i den dyre juletid.

– Økonomien spiller i høj grad en rolle for danskerne. Faktisk svarer 62 procent af onlineforbrugerne, at de køber gaver julegaverne på nettet for at spare penge. Danskerne er meget prisbevidste, når de handler på nettet. Tid er dog også en betydende faktor for mange. Op til jul gider forbrugerne ikke at stå i kilometerlange køer, når købet kan foretages enkelt, hurtigt og effektivt via nettet, fortæller Henriette Høyer, salgsdirektør hos DIBS.

Ældre står også i kø på nettet

At julegaverne købes online frem for i en fysisk butik, er dog ikke alene noget, der tiltaler de yngre generationer. I DIBS’ rundspørge svarer 49 procent af respondenterne over 60 år, at de køber en del af eller hoveddelen af deres julegaver på internettet.

– Det er i dag alle aldersgrupper, der køber julegaver på nettet. Selvom det især er de 40-49 årige, der kombinerer deres juleindkøb ved både at købe på nettet og i fysiske butikker, vælger 38 procent af den ældre generation at gøre det samme. Faktisk foretager 11 procent af personer over 60 år alene deres juleindkøb online. Så pakkeposten får nok at se til med at levere gaver rundt om i landet, inden julemaden står på bordet den 24. december, lyder det fra Henriette Høyer.

Det er ikke kun en tendens, vi ser i juletiden. Tallet for den ældre aldersgruppe er også stødt stigende alle andre tider på året. Det gælder også de ældres shoppingvaner via mobilen, som ifølge DIBS’ årlige analyse af den danske e-handel fra 2018 er steget med 41 procent siden 2012.

Ny julegave-hitliste vinder frem

Selvom lidt over halvdelen af danskerne shopper julegaver som tøj, sko og tilbehør på nettet, vælger bedsteforældre i endnu højere grad at spendere deres penge på bløde gaver. Over 60 procent af den ældre generation går nemlig efter bløde pakker til pladsen under juletræet fremfor blandt andet elektronik og skønhedsprodukter.

– Det er sjovt, at der er så stor forskel på, hvad de forskellige aldersgrupper køber af julegaver på nettet. Chancen for, at du køber boliginteriør er for eksempel større, hvis du er mellem 18-29 år. Hvis du derimod får gaver af folk mellem 40-49 år, kan du næsten være sikker på, at der ligger elektronik eller tøj under træet, vurderer Henriette Høyer.

Ud fra en sammenligning med sidste års julehandel er der dog særligt en kategori, som har taget sig et ordentlig spring op ad hitlisten. Det er nemlig ikke mere end et år siden, at interiør og boligartikler lå på femte pladsen da DIBS i 2017 spurgte ind til danskernes julegaveindkøb. I dag har kategorien dog overhalet legetøjet, som var sidste års store succes, og indtaget en flot andenplads på listen over hittende gaveindkøb. Sidste års anden- og tredjeplads, skønhedsprodukter og bøger, må derimod tage til takke med et ryk ned ad ranglisten.

Hovedstaden fører an

Online julehandel er populært i hele Danmark. Men ser man nærmere på, hvilke danskere der i højest grad tyer til nethandelen for at klare julegaveindkøbene, så peger DIBS’ rundspørge på at beboerne i hovedstadsområdet i færre tilfælde griber cyklen og kører i fysiske butikker efter julegaver. Der er nemlig kun tale om 28 procent af københavnerne, der bruger de fysiske butikker, som byen tilbyder.

– Hvis vi kigger på julegaveindkøb i de forskellige regioner, ligger hovedstadsområdet i front, når vi taler om at vælge netbutikkerne til. Hele 20 procent af befolkningen i Hovedstaden foretrækker at handle julegaver på nettet. Der er dog ingen tvivl om, at resten af Danmark ånder dem lige i nakken, hvilket hænger meget godt sammen med stigningen i den generelle online handel på tværs af regionsgrænserne.

Kommentarer