Højere faglighed skal kombineres med kortere skoledage
Folkeskolen i Faxe Kommune trænger til et løft.
Vigtigst er det, at flere elever opnå karakterer, der giver dem mulighed for at komme videre i uddannelsessystemet og dermed også ind i ungdomslivet. Det kræver et fagligt løft.
Indsendt af Jakob Ebbesen, Strandvejen 14, 4654 Faxe Ladeplads. Byrådskandidat DF.
En af de mest effektive måder at løfte fagligheden på alle klassetrin er, at to kvalificerede voksne assisterer hinanden i undervisningen. Det kan foregå i op til to timer mere om ugen end det sker i dag. På alle klassetrin. På alle skoler. Samtidig reduceres elevernes skoledag med to timer. Og lærerne får mere tid til forberedelse.
Rent praktisk foregår det på den måde, at skolebestyrelsen udtrykker ønske om, at 1-2 undervisningstimer konverteres til 2-voksentimer. Dermed reduceres skoledagens længde. Skolelederen udarbejder så i samarbejde med lærere og/eller pædagoger en pædagogisk og didaktisk begrundelse for brug af timerne. Det kan være, at de mindre klasser kan have gavn af en lærer og en pædagog, mens det vil være oplagt, at der i udskolingen vil være tale om to faglærere. Det tør jeg godt lade være op til skolernes fagfolk at beslutte. Begrundelsen sendes så til kommunen, som skal godkende denne. Det sker praktisk talt ikke i Faxe Kommune.
Det foreslår jeg, at det gør frem over. Det vil give det første lille løft.
Kommentarer