Høringssvar fra Vester Egede om Motorvej mellem Rønnede og Næstved
Som svar på Vejdirektoratets høring af 21 november 2016 har beboerne i Vester Egede følgende bemærkninger.
Indsendt af Kenneth M. Nielsen, Birkedommervej 8, Vester Egede, 4690 Haslev. På vegne af beboerne i Vester Egede.
Beboerne i Vester Egede er helt enige om at der bør være en tværgående motorvej, for at forbedre fremkommeligheden til og fra Næstved. Men vi er derimod ikke enige i, at det er linieføring A, der er den optimale.
Vi vil i det følgende opsummere vores bekymringer ved linie A, og afslutningsvis argumentere for linie E, som vi mener, er den optimale løsning.
Linieføring A:
Vil øge støjen for beboerne i Vester Egede, dette både under anlæggelse og efter idrifttagning.
Der vil komme et ikke uvæsentligt tab i værdien af vore ejendomme, for slet ikke at tale om herlighedsværdien, som vil falde endnu mere.
Det undrer os, at man fra offentlig side støtter et forslag om en linieføring til Rønnede, hvor der ikke er mulighed for at køre direkte sydpå mod Rødby og heller ikke direkte mod Næstved fra Rødby. Hvis man kommer sydfra eller skal sydpå, vil man være nødt til at køre af motorvejen for at tage et stykke på landevej, for atter at komme på motorvej. Et af argumenterne for udvidelsen er jo netop Femern og hurtig adgang dertil.
Vi frygter, at der under anlægsperioden vil være endnu mere trafikkaos for pendlerne, hvilket er en ikke uvæsentlig faktor for især Næstved borgerne.
Hvis Rute 54 sløjfes (omlægges til motorvej) vil der især i Boserupskoven være potentielt meget store trafikale problemer, hvis der sker en ulykke på motorvejen, da al trafik så vil søge ud på de små veje.
Birkedommervej lukkes i den ene ende, hvilket i vores optik ikke er optimalt.
Øst for Vester Egede opføres et større til- og frakørsels anlæg, hvilket vil ødelægge udsigten til de åbne marker og enge, samtidigt med at det vil give en ikke uvæsentlig øget støjgene pga. mere og hurtigere trafik.
Vi frygter, at vi mister vores eneste offentlige transport mulighed (bus 630), der kører mellem Faxe og Næstved på Rute 54 og har holdeplads på landevejen ved Vester Egede. Det betyder, at børnene i vores lille by samt beboere uden bil fratages muligheden for at komme omkring på egen hånd.
Linieføring E:
Denne linieføring vil kunne anlægges i ro og mag uden omlægning af den eksisterende trafik på Rute 54.
Er ca. 355 mio kr billigere at anlægge.
Kræver mindst areal til ekspropriation.
Der er ca. samme antal ejendomme, der skal ekspropieres.
Giver direkte adgang til og fra sydpå (Lolland, Falster, Rødby, Femern osv.)
Denne vil også bevare Rute 54 i sin helhed, hvorfor der ikke skal projekteres med flere afkørsler til eks. Camp Adventure og BonBonland.
Der er beregnet færre (-11) uheld på denne strækning end på Linie A.
Støj forureningen er lavere på denne strækning end på Linie A.
Den interne rente er kun 1,1 procentpoint lavere end Linie A, og kun 0,2 procentpoint lavere hvis variant E vælges.
Luftforurening og klima (Co2) belastningen er også mindre end Linie A.
Linie E har markant lavere driftomkostninger, vælges Variant E er denne endnu lavere.
Kommentarer