Dalby

Her holder fotovognen altid

fotovogn_roennede

Dalby: Politiet har øget hastighedskontrollerne på særligt udvalgte strækninger, deriblandt Vordingborgvej mellem Rønnede og Dalby

Rigspolitiet udvalgte umiddelbart før indgangen til 2014 en række af landets politikredse til at gennemføre en øget hastighedskontrol på særligt udvalgte strækninger. Strækningerne blev udvalgt ud fra kriterierne, hvor effekten på det færdselssikkerhedsmæssige, tryghedsskabende og adfærdsregulerende blev vurderet til at få størst virkning.

Den øgede hastighedskontrol på de særlig udvalgte strækninger gennemføres med det formål at påvirke trafikanternes almindelige respekt for hastighedsgrænserne. Målet er  at gennemsnitshastigheden bliver nedbragt og at antallet af færdselsuheld også falder.

Sydsjællands og Lolland-Falsters Politikreds blev udvalgt til at øge hastighedskontrollerne på særligt udvalgte strækninger. Vejstrækningerne og kontrolindsatsen blev tilrettelagt på grundlag af bl.a. analyser fra Vejdirektoratet og Havarikommissionen for Vejtrafikulykker (HVU), der blev sammenholdt med politikredsens lokalkendskab, egne analyser og trusselsvurderinger.

Følgende vejstrækninger blev herefter udvalgt:

  • Faxe Kommune: Vordingborgvej mellem Rønnede og Dalby
  • Guldborgsund Kommune: Gedser Landevej – syd for Væggerløse
  • Lolland Kommune:  Tårsvej i Nakskov og Højrebyvej mellem Søllested og Sørup
  • Næstved Kommune: Holmegårdsvej v. Hyttemestervej
  • Slagelse Kommune: Kalundborgvej i Havrebjerg og Bildsøvej
  • Sorø Kommune: Sorøvej i Stenlille
  • Vordingborg Kommune: Grønsundvej fra Farøbroen og til Lendemark samt  Lundbyvej i Lundby

Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi foretog hastighedskontrollerne ved at benytte fotovogne på de nævnte strækninger med mindst 1 hastighedskontrol på hver strækning om ugen.

Den intense hastighedskontrol på udvalgte strækninger fortsætter i hele 2014 og vil også være gældende i 2015, hvorunder der fortsat løbende foretages måling på effekten af indsatsen.

Den første effektmåling er netop afsluttet – gældende for indsatsens første 6 måneder. Effektmålingen viste, at gennemsnitshastigheden stort set er uforandret på nævnte strækninger.

På trods af, at hastigheden ubetinget hænger sammen med risikoen for færdselsuheld ses der imidlertid et overraskende markant fald i antallet af færdselsuheld på strækningerne. Hvis denne udvikling fortsætter året ud forventes en ikke uvæsentlig nedgang i det samlede antal af alvorlige færdselsuheld.

 

Kommentarer