Hvad skal Faxe nu? Lave ny skolestruktur!

Hvad skal Faxe nu: Under denne titel forslår en Faxe.nu-læser at der laves en helt ny skolestruktur med samling af 9-10 klasserne
Forslag af: Jeanette Capion, Møllevej 1, Kongsted 4683 Rønnede
Da der ikke forelægger noget regnskab over div. besparelser fra kommunens side mht. forslaget om ny skolestruktur – er det svært at se, hvad der spares hvor. Mit nedenstående forslag bygger derfor på div. præmisser, som ligger til grund i rapporten: nemlig at samling af flere elever på et sted er billigere end færre elever på mange steder.
Mit forslag går på, at man i stedet for at lave ny skolestruktur samler niende klasserne sammen med tiende klasserne i Haslev på Campus.
De bedste elever vælger sjældent tiende klasse. Hvis de bliver bekendte og trygge med campus kan det tænkes, at de i overvejende grad efter endt niende klasse vil vælge de ungdomsuddannelser, som ligger i Haslev. Dermed ryger der heller ikke så mange penge ud af kommunen til Køge og Næstved.
Andre vil måske heller ikke være så skræmt ved tanken om gymnasium fremfor tiende klasse, dermed får vi også eleverne hurtigere gennem skolesystemet.
De dårligste elever, som oftest dropper ud, kan have gavn af tiende klasse. At rykke dem året før fratager dem måske frygten ved det ukendte, da mange af dem har brug for tryghed og sikre rammer. De rykkes sammen med deres klassekammerater og bliver på den måde ikke udstillet. Dette kan evt. opmuntre til en ungdomsuddannelse.
Valgfagene er i dette år altafgørende for videre valg af uddannelse, her vil der kunne ydes mere kompetent undervisning, hvis eleverne samles et sted. De dygtigste elever vil også blive udfordret af andre jævnbyrdige. De dårligste elever vil kunne samles i valgfag med andre på samme niveau og dermed få en succesoplevelse og imødegå evt. skoletræthed.
Man kunne f.eks. tilbyde kinesisk som valgfag, når så mange er samlet et sted. Alle der drømmer om en fremtid inden for handel eller økonomi, vil have stor gavn af det fag. Hermed kan Faxe kommune måske også tiltrække resourcestærke forældre, der er ambitiøse på deres børns vegne, hvis vi er på forkant med udviklingen. Den kinesiske økonomi er pt. verdens største og kineserne er utrolig interesseret i det danske marked, da folkeskolen lærer os at tænke individuelt, kreativt og innovativt. Det lærer de f.eks. ikke på samme måde i Italien og England – alt dette kan læses ud af PISA-undersøgelserne.
Tallene for dette års niende klasser er:
- Nordskov 78
- Sofiendal 66
- Karise 61
- Møllevangsskolen 43
- Bavneskolen 39
- Hylleholt 35
- Rolloskolen 34
At samle niende klasserne vil berøre ca. 356 børn, hvis det skete i år. Ud af de 356 er 144 allerede Haslev børn, som ikke ville have samme behov for befordring. Det vil sige, at ca. 212 skal ud på vejene, hvilket ikke er mange flere end i uddannelsesudvalgets forslag. Desuden er de 212 elever gamle nok til at begå sig i trafikken – og en del har på det tidspunkt knallert og vil sikkert vælge den frem for bus. Problemet med transport er derfor til at overskue i forhold til at sende 6 årige med offentlig transport. Desuden tager den offentlige transport fra f.eks. Spjellerup “kun” 1:46, hvorimod en fra Spjellerup skal bruge 2:03 på offentlig transport, hvis forslaget om ny skolestruktur som pt. er i høring bliver vedtaget. 1 time 46 minutter for en niende klasses elev er selvfølgelig ikke optimalt, men det er bedre end 2 timer og 3 minutter for en 2. klasses elev.
Sidst men ikke mindst er de fleste i niende klasse stoppet med at komme til de lokale klubfester og søger allerede sammen på tværs af eksisterende skolegrænser til fest. Der er altså allerede et naturligt opbrud her.
Dette forslag og en opfordring til dialog omkring forslaget er desuden sendt direkte til: Henrik Christensen (V), Knud Erik Hansen (S), Erling Hugger Jakobsen (S), Steen Andersen (S), Githa Østenby (SF), Steen Petersen (DF), Nellie Bradsted Pedersen (V), Martin Hillerup (Å).
Kommentarer