Kære byrådsmedlem, står det klart for dig?
Læserbrev: Kære byrådsmedlem! Kan du svare ja eller nej til nedenstående spørgsmål, så står det klart for dig hvad du skal stemme ved byrådsmødet imorgen.
Skrevet af: Stine Lønberg, Faxe Ladeplads
Inklusion + klasseoptimering = eksklusion
Det forelagte forslag indebærer at der skal inkluderes flere elever, der kræver lidt ekstra opmærksomhed i vores klasser og samtidigt skal der klasseoptimeres op til 28 elever per klasse.
Resultatet heraf vil ytre sig i eksklusion fordi der herved vil være:
- Mindre tid til den enkelte elev
- Oplevelse af manglende opmærksomhed og føling med den enkeltes niveau
- Elever der vil opleve et større pres og mere stress.
Vi risikere at tabe nogle af børnene på gulvet. Og så er vi lige vidt. Der er altså en begrænset rummelighed i en klasse, hvilket bl.a. også er angivet i forslaget: “ Der er forskningsmæssig evidens for (med reference til www.uvm.dk) at det ikke gør nogen forskel målt på karaktergennemsnittet, om der er 16 eller 24 elever i en klasse”.
Så også heraf vil jeg konkludere, at der vil ses:
- Ringere kvalitet af undervisningen og deraf risiko for dårligere resultater.
- Arbejdsmæssigt større pres på de enkelte lærer; flere børn at holde styr på, have føling med og ja, selvfølgelig undervise.
Står det klart for dig, kære byrådsmedlem, hvilke økonomiske konsekvenser dette får pga. flere sygedage, ekstra støtte og undervisning af “tabte” børn mv.?
Står det klart for dig, kære byrådsmedlem, hvilke kvalitetsmæssige konsekvenser dette får for folkeskolen i Faxe kommune?
Står det klart for dig, kære byrådsmedlem, hvorvidt flere timer med ringere undervisnings kvalitet er bedre en færre timer med bedre undervisnings kvalitet?
Som “sidegevinst” til klasseoptimeringen vil jeg da også lige nævne:
- Manglende fleksibilitet ved behov for skoleflytning pga. f.eks. sociale problemer.
- Manglende fleksibilitet ved modtagelse af nye elever pga. tilflytning
- Indførelse af udvælgelseskriterier til FOLKEskolen
Står det klart for dig, kære byrådsmedlem, at med et udgangspunkt i 27 elever i klassen fra skolestart kan følgende scenarier ikke udelukkes:
“Desværre Peter, Marie kom for 6 måneder siden og blev elev nr. 28. Så selv om du bor tæt på skolen, så skal du kører til en anden by for at gå i skole. Men vi har da plads i SFO´en”
eller…..
“Desværre Marie, Peter kom for 6 måneder siden og blev elev nr. 28, så selv om du har det svært på den skole, hvor du går nu, så er der ikke plads her”
Står det klart for dig, kære byrådsmedlem, hvorvidt begrebet det frie skolevalg skal gradbøjes? Øst, midt, vest – hjemme er bedst!.. eller??
Udvælgelseskriterier og integration mellem børnehave og skole
Det er nu kommet frem at følgende udvælgelseskriterier skal ligge til grund for skolelederens valg af elever til de enkelte klasser:
Et søskendekriterie og et befordringskriterie – Jeg kan kun sige: Kære skoleledere: God fornøjelse! (Ja, det er ironisk ment!) Men…
Hvad med tilhørsforhold herunder sociale relationer?
Står det klart for dig, kære byrådsmedlem, hvilket kriterie der skal vægtes højest?
Står det klart for dig, kære byrådsmedlem, om det er rimeligt at have udvælgelseskriterier for en FOLKEskole?
Der er ingen steder beskrevet i forelagte forslag, hvordan integrationen mellem børnehave og skole skal sikres, så vi kan bibeholde den gode eksisterende struktur.
Står det klart for dig, kære byrådsmedlem, at integrationen mellem børnehave og skole vanskeliggøres for både elever og pædagoger ved vedtagelse af forslaget?
Står det klart for dig, kære byrådsmedlem, hvilke økonomiske konsekvenser denne vanskeliggørelse vil få?
Følgende scenarie for lille Peter født 20. november 2008 er et tænkt eksempel:
Juli 2009: Peter starter han hos en dagplejer (8 mdr. gammel)
November 2011: Peter starter i børnehave og møder mange nye børn og pædagoger (3 år gammel)
August 2014: Peter starter i børnehaveklasse på en skole i en anden by og møder igen mange nye børn og lærer (5 1/2 år gammel)
Måske er dette ikke et problem for lille Peter! Og måske er dette valg truffet af Peter´s forældre! Det er deres frie valg!
Men hvis Peter starter i børnehaveklassen på en skole i en anden by, fordi det af byrådet er vedtaget, at der skal klasseoptimeres i henhold til ny skolestruktur og der desuden er UDVÆLGELSESkriterier med til at tage beslutningen om, hvorvidt det nu er Peter, Palle eller Ruth, ja – så synes jeg ikke vi længere kan tale om frie valg! Så….
Står det klart for dig, kære byrådsmedlem, at du vil være den bestemmende myndighed der skal afgøre, hvor mange gange Peter skal flyttes eller vil du lade hans forældre have det frie valg?
Kære byrådsmedlem!
Bemærk venligst at eksemplerne er tænkte men ikke utænkelige!!
Kan du svare ja til ovenstående spørgsmål. Mene at det er 7 millioner værd (0,4% af budgettet) – og samtidig undgå at få dårlig smag i munden.
Ja, så stemmer du da for forslaget.
Kan du svare NEJ til ovenstående spørgsmål, så stå ved det og stem NEJ til forslaget på byrådsmødet den 9. februar 2012.
Kan du svare Ja til enkelte og NEJ til andre af ovenstående spørgsmål, så stem NEJ – for så er der forsat ting, der skal udredes før den endelige beslutning tages
For yderligere kommentarer og information så læs og forstå diverse høringssvar samt alle konstruktive indlæg på Faxe.nu!!
(Dette er ikke ironisk ment!)
Kommentarer