Kommunens skoler får en strategi mod mobning
Alle børn og unge i Faxe Kommune skal opleve at være en ligeværdig del af fællesskabet. Derfor har kommunen nu en fælles strategi mod mobning – arbejdet er sat i gang ude på skolerne.
God trivsel i klasserne og læringsfællesskaber som favner alle børn og unge. Det har længe været en fast og højt prioriteret del af skolernes arbejde i Faxe Kommune. Skolerne har allerede gode erfaringer med at forebygge og mindske konflikter mellem eleverne.
Faxe Kommune har også en børne- og ungepolitik, som understøtter skolernes arbejde med trivsel og inklusion. Alt sammen for at børn og unge i Faxe Kommune skal opleve at være en ligeværdig del af fællesskabet.
Nu har skolerne et fælles redskab mod mobning – nemlig en antimobbestrategi.
Det konkrete arbejde med strategien mod mobning er sat i gang på grund af en lovændring. Den siger, at alle folkeskoler i Danmark skal have et såkaldt værdiregelsæt, der også skal indeholde en antimobbestrategi. Formålet er at fremme god orden i folkeskolen.
– I Faxe Kommune mener vi, at trivsel er en forudsætning for læring. Derfor er det også afgørende at forebygge og sætte målrettet ind over for mobning, siger formanden for uddannelsesudvalget, Jonas Kristinsson, der hilser ændringerne i undervisningsmiljøloven velkommen.
– Man kan sige, at loven sætter en ramme for det fokus, vi allerede har her i kommunen. Vi har gennem de seneste år prioriteret en række inkluderende indsatser. I vores tilgang ligger helt naturligt, at mobning er noget, vi ikke accepterer, siger Jonas Kristinsson.
Fælleselevrådet har også udtalt sig om strategien mod mobning:
– Det er ikke en kæmpe forandring for os, men det er selvfølgelig en god tryghed, at vi har en antimobbestrategi. Men en strategi er ikke nok. Man er også nødt til hele tiden at snakke om det og have fokus på det. Skolernes forskellige metoder til at fremme trivsel – for eksempel PALS (Positiv Adfærd i Læring og Samspil) har hjulpet – det virkede rigtig godt i de mindre klasser. Vi tror på, at et fokus på mobning i de mindre klasser er vigtigt, der kan man skabe en god kultur, så hverdagen er fri for mobning og drillerier.
Fælleselevrådet har løbende fokus på mobning og havde blandt andet mobning som indsatsområde i skoleåret 2015/2016. Her turnerede de rundt på skolerne for at holde foredrag for 3. – 7. årgang om mobning, og hvor skadeligt det er for dem, det går ud over.
Kommentarer