Debat og politik

Kontakt kommunen hvis der er fejl i BBR

debat indlæg

Når man bor i det åbne land og modtager et påbud om at forbedre spildevandsrensningen på sin ejendom, kan et påbud forekomme både overraskende – og vel også irriterende – hvis man allerede har styr på sin spildevandsrensning.

Indsendt af Ivan Lilleng. Formand for- Teknik- & Miljøudvalget, Faxe kommune.

Jeg synes, det er ærgerligt, at nogle husstande i det åbne land har fået et påbud, selvom tingene på ejendomme er i orden.

Når den slags sker, er der naturligvis en forklaring: Kommunens BBR data om ejendommene bliver brugt til i første omgang at sende et varsel og sidenhen et påbud om spildevandsrensning.

Der altid risiko for at BBR data ikke stemmer overens med borgernes viden om egen ejendom. Det kan enten være, fordi borgeren ikke har indberettet ændringer i BBR, eller fordi der er sket en fejl i forbindelse med kommunens dataudtræk.

Hvis BBR-oplysningerne er forkerte, skal man henvende sig til kommunen og få rettet tingene.

I processen med spildevandsrensning har vi ved udsendelse af varslet opfordret til dialog med kommunen. Også hvis man er uenig i kommunens grundlag for varslet.

Et eksempel: Hvis ens hus er tilsluttet kloak uden at det står i BBR, så vil man få et påbud. Men så kontakter man forvaltningen og får det rettet, og så får man selvfølgelig ikke noget påbud.

Et andet eksempel: Måske har man faktisk fået lavet en renseløsning, men ikke fået det færdigmeldt til kommunen og dermed ikke fået rettet BBR. I sådanne tilfælde vil der også blive udsendt påbud, da renseløsningen ikke er registret i BBR endnu. Det skal naturligvis bare rettes, og så er den ikke længere.

Hvordan er det med tidsfrister?

Ikke alle har fået varsel og påbud samtidig. Nogle fik varsel for tre et halvt år siden i sommeren 2013. Det endelige påbud blev sendt december 2014. (De skulle være færdige mod slutningen af 2016)

Øvrige blev varslet for halvandet år siden i sommeren 2015. De har påbud med frist til at være færdige i henholdsvis 2017, 2018, 2019 og 2020.

Det er altså den tid, man har og har haft til at få rettet, hvis der er fejl i BBR og til at få fundet en løsning, der passer bedst til den enkelte og til at få det finansieret.

Kommentarer