Kontrolgruppen sparede kommunen for 8,1 mio. kr. i 2017
Kommunens kontrolgruppe stoppede i alt 109 sager om socialt bedrageri i Faxe Kommune i 2017. Effekten er 8,1 millioner kroner. De 6,9 millioner er sparede udgifter fremadrettet.
Siden 2010 har Kontrolgruppen i Faxe Kommune målrettet arbejdet med at komme socialt snyd til livs. Formålet med arbejdet er at sikre, at borgeren får den ydelse borgeren har ret til, hverken mere eller mindre.
Der arbejdes i kontrolgruppen dels med egne sager, del med sager modtaget fra kollegaer i kommunen samt henvendelser fra borgerne. Hertil kommer sager fra Udbetaling Danmark, inklusive Den fælles Dataenhed (registersammenkøring) og sager fra andre kommuner.
Læs også: Kontrolgruppen sparede kommunen for 7,4 mio. kr. i 2016
Antallet af anmeldelser er støt stigende fra såvel kollegaer andre steder i kommunen, samt fra borgerne i kommunen. Der var således 83 flere anmeldelser i 2017 end i 2016.
Antallet af interne anmeldelser steg fra 32 til 58 og dækker i det væsentlige henvendelser fra kollegaer i andre afdelinger, der bliver opmærksom på muligt snyd i de sager de sidder med.
De eksterne anmeldelser, er steget fra 53 til 110, og kom primært fra borgere i kommunen. Derudover fik kontrolgruppen anmeldelser fra Udbetaling Danmark, SKAT, politi og andre myndigheder/kommuner.
Af de 168 sager er indtil videre 109 færdigbehandlet, med gevinst til følge.
Størstedelen af de resterende 59 sager er ligeledes blevet sagsbehandlet, dog uden økonomisk gevinst. Enkelte sager fra 2017 er fortsat under behandling
Kontrolgruppens arbejde har i 2017 genereret en fremadrettet effekt på 6.907.209 kr. og et tilbagebetalingskrav på 1.192.946 kr. Det giver i alt et resultat på 8.100.155 kroner. Den samlede effekt viser en stigning på ca. 700.000 kr. i forhold til 2016.
Hovedreglen er, at stop af ydelser modtaget med urette opgøres som årsudgift, altså 12 måneder frem. De bagudrettede beløb er opgjort i ydelsen x det antal måneder ydelsen er modtaget bagud med urette.
Fordelingen af effekt mellem Staten og Faxe Kommune udgør 80 % til Faxe Kommune og 20 % til staten.
Kravet om tilbagebetaling er cirka 600.000 kroner mindre i 2017 end i 2016, men ellers svarer kontrolgruppens samlede resultat nogenlunde til de to seneste års resultater.
Kontrolgruppen fortæller i årsrapporten konkrete, men anonymiserede, sager fra året der er gået.
Som den om forretningsmanden, der gik konkurs under finanskrisen. Han fortsatte med at drive konsulentvirksomhed uden at være registreret eller betale skat og moms. Men den halve million, han tjente på den måde, var ikke nok, så han modtog samtidig kontanthjælp. Den sag nu er politianmeldt og afventer behandling ved domstolen.
Eller sagen om kvinden der var på sygedagpenge i Faxe Kommune, mens hun drev sin egen restaurant i en anden kommune.
– Det er ærgerligt med den mangel på respekt for vores “fælles kasse”, som disse sager om snyd er udtryk for, siger René Tuekær, formand for Plan & Kulturudvalget.
– Tendensen i samfundet er klar. Der kommer et stigende antal henvendelser fra kolleger i kommunen til kontrolgruppen, ligesom borgerne også anmelder flere og flere tilfælde af socialt bedrageri. Det kan jeg faktisk godt forstå. Som samfund – i vores tilfælde som kommune – vil vi gerne kunne hjælpe dem, der virkelig har brug for det.
Men hvis andre uretmæssigt rager til sig, så er det stødende, siger René Tuekær med henvisning til, at der i 2017 har været 83 flere anmeldelser end i 2016.
– Derfor er jeg også meget tilfreds med kontrolgruppens professionelle indsats for at få standset sager, hvor nogen snyder fællesskabet, tilføjer René Tuekær.
Arbejdet for at dæmme op for snyd fortsætter med uformindsket styrke i 2018.
– I 2018 skruer vi en anelse op for blusset. Vi vil i flere tilfælde vurdere, om sagerne skal meldes til politiet. Og vi vil sætte mere fokus på de såkaldte folkeregistersager, hvor der er mulighed for at give bøder, hvis folk snyder med, hvor de bor, siger Benny Agergaard, centerchef for Kultur, Frivillighed & Borgerservice i Faxe Kommune.
Man kan downloade Årsrapport 2017 Kontrolgruppen fra kommunens hjemmeside.
Kontrollen udvides i 2018
Det er besluttet at bekæmpelse af socialt bedrageri og fejludbetalinger skal styrkes i 2018. Dette sker konkret ved:
1. At kontrollerne på området sygedagpenge selvstændige øges fra 2 til 4 udkørende kontroller om året
2. At alle ansøgninger om kontanthjælp forscrenes med henblik på yderligere reducering i antallet af sager, hvor kontanthjælp udbetales med urette
3. At antallet af virksomheder der kontrolleres for ”sort” arbejdskraft der samtidig modtager sociale ydelser, øges til 30 besøg.
4. At der afholdes møde med sagsbehandlerne om de særlige indikatorer der kan kvalificere undringer om en ansøgning er legitim eller ej.
Kommentarer