Kvalitetsmidler giver flere hænder i undervisningen
Faxe Kommune styrker indskolingen med flere hænder i undervisningen fra skoleåret 2016/2017.
Efter sommerferien kommer der flere voksne i indskolingen, når skolerne kan tilbyde flere tolærerordninger; det kan bestå af to lærere, men kan også være i form af et tværfagligt samarbejde mellem lærer og pædagog.
Nyere dansk forskning fra Århus Universitet i 2014 viser, at netop tolærerordninger har en god effekt i forhold til elevernes læring, inklusion og udbytte af undervisningen. Det gælder for alle elever i en klasse, men særligt for udsatte børn.
Det er Faxe Kommunes Uddannelsesudvalg, som netop har besluttet at bruge tre millioner kroner årligt til tolærerordninger i indskolingen, altså fra 0. til 3. klasse, for at styrke indskolingen og give flere hænder i undervisningen.
I byrådets budgetforlig for 2016 blev der afsat en kvalitetspulje på fire millioner kroner årligt til mere kvalitet i folkeskolen – herunder tolærerordninger, inklusion og særlig indsats i forhold til socialt udsatte børns skolegang. Det er disse midler, Uddannelsesudvalget nu har valgt at bruge tre millioner kroner af.
– Med to voksne til stede i undervisningen skaber vi bedre rammer for alle børns læring, og vi styrker især arbejdet med at kunne give målrettet støtte til elever med særlige behov i den almene undervisning. I Uddannelsesudvalget har vi en forventning om at kunne se effekten af dette direkte i elevernes resultater i dansk og matematik, siger Jonas Kristinsson, formand for Uddannelsesudvalget.
Det er ikke blot forventningen, at tolærerordningen skal styrke børns læring og inklusion i undervisningen. Ordningen skal også sænke skolernes brug af vikartimer og give mere tid til den nærværende undervisning.
Det er ikke nyt for skolerne at arbejde med tolærerordning i Faxe Kommune, og der er derfor gode erfaringer at bygge videre på. Skolerne får nemlig årligt seks millioner kroner til arbejdet med tolærerordning, holddeling og inklusion.
De ekstra tre millioner kroner kan derfor lægges oveni i puljen. Derudover kan tolærerordningen ses i sammenhæng med øvrige indsatser fra Uddannelsesudvalget, som eksempelvis Projekt-Naturligvis, der skal styrke naturfagene i folkeskolen.
De ekstra midler til tolærerordning får virkning for skoleåret 2016/2017.
Kommentarer