Teestrup

Lokale gårdbutikker oplever vækst og udvikling

kildemarksgaarden

Teestrup: Der er stigende efterspørgsel efter lokalt producerede fødevarer, så de lokale gårdbutikker går fra vejkanten til digital markedsføring

Et stigende antal danske gårdbutikker er i rivende udvikling. De går fra en bod i vejkanten til en professionel forretning med hjemmeside, facebook-side og salg til storkøkkener. Samtidigt udvider de lokale gårdbutikker både sortiment og åbningstider. De ambitiøse satsninger skyldes en stigende efterspørgsel på lokalt dyrkede råvarer.

– Den tendens mærker gårdbutikkerne, og derfor griber de muligheden og satser på ekspansion. Det handler blandt andet om at supplere den traditionelle gårdbutik med salg til restauranter, virksomhedskantiner og det offentlige, for eksempel sygehuse. Og det handler om at være i tæt dialog med kunderne, for eksempel på Facebook, konstaterer Dorthe Lynnerup fra den offentligt finansierede ordning InnovationsAgenterne

Man skal være udadvendt

Vil en gårdbutik have succes med at forandre sig fra ”boden i vejkanten” til Gårdbutik version 2.0, er det ifølge Dorthe Lynnerup afgørende at man er udadvendt.

– For at lykkes skal du være lidt af en eventmager og historiefortæller. Du skal være åben og udadvendt, og du skal kunne lide at fortælle historien om din gård og dine produkter. Du skal vise omverdenen, hvad du brænder for. De gårdbutikker, der lykkes, er gode til netop det, siger hun.

Dorthe Lynnerup udgør sammen med 34 andre InnovationsAgenter et korps af eksperter, der innovationstjekker danske virksomheder og inspirerer til nytænkning og udvikling. Hun er ekspert i landbrug og fødevarer, og hun vejleder en række sjællandske gårdbutikker.

Blandt resultaterne af innovationstjekkene er to lokale gårdbutikker.

Kildemarksgården på Teestrupvej ved Haslev har investeret i en grøntsagsvasker, så gården nu kan levere kartofler og rodfrugter til et lokalt plejehjem og via en grossist til andre regionale storkøkkener.I gårdbutikken forhandles, udover gårdens egne produkter, blandt andet marmelader med mere fra Bondegårdshyben samt frugt fra Fejø. Man kan følge Kildemarksgården på facebook.

Klippingegård, der ligger lige ud til Bjælkerupvej i Klippinge, satser på grøntsagsspecialiteter af særlig høj kvalitet til restauranter, blandt andet Rødvig Kro og Vallø Slotskro. Gårdens egne produkter tæller blandt andet kartofler, æg og asparges. Men der er for eksempel også tomater og agurker fra lokale gartnerier. Klippingegård, der ejes og drives William Perch-Nielsen, er medlem af Stevns Fødevarenetværk.

InnovationsAgenterne finansieres af Styrelsen for Forskning og Innovation.

Kommentarer