Haslev

Museum er på vej ind i en ny kommerciel liga

Dennis Paustian er manden, der skal gøre Museum Sydøstdanmark mere kommercielt orienteret. Med sin nye titel som kommerciel chef skal han gøre museet til Danmarks mest progressive og moderne museumsforretning.

Dennis Paustian tiltrådte stillingen som kommerciel chef for Museum Sydøstdanmark i august. Han er født og opvokset i Faxe Ladeplads, og bor i dag i Fensmark. Før han kom til museet, beskæftigede han sig primært med salg i detailbranchen og i en periode var han key account manager hos BonBon-Land A/S.

”Egentlig er jeg uddannet brandmand, men på grund af et dårligt knæ, var jeg nødt til at droppe den karriere. Du kan ikke være røgdykker med et dårligt knæ,” fortæller Dennis Paustian..

Du er uddannet brandmand – er det meningen, at du skal slukke en brand hos Museum Sydøstdanmark?

”Ha, ha… Nej, men jobbet som kommerciel chef er spændende, for det giver muligheden for at tænke en kommerciel vinkel ind på noget, som hidtil ikke har haft det,” siger Dennis Paustian.

”Det gælder primært om at få optimeret nogle forretningsgange, og der kan jeg med min baggrund i detailhandlen komme med friske øjne og nok også nye metoder: I detailhandlen måler og vejer du alt. Du undersøger konstant, hvorfor du gør, som du gør. Man gør ikke noget i detailhandelen, før det er velovervejet. Så når vi fremover vi fx laver markedsføring, skal vi kunne se deciderede resultater. Både når det gælder omsætning i ’butikken’ Museum Sydøstdanmark og et øget besøgstal,” siger han.

Fokus på Det ny Holmegaard

En af de første, helt store opgaver for Dennis Paustian, bliver Det ny Holmegaard, hvor hele strategiplanen og forretningsdelen bygges op med fokus på oplevelsesøkonomi.

Nu er du ansat som kommerciel chef og kommer med nye metoder og friske øjne. Hvad er det for udfordringer, du mener, museet står over for?

”Udfordringen er, at museet er nødt til at blive dygtigere til at sælge sig selv. Gøre bedre opmærksom på sig selv. Vi skal have nogle højere besøgstal, og en højere omsætning pr. besøgende. Det er lidt en sjov oplevelse for mig, at mine kolleger jo taler om gæster, mens jeg taler om kundestrømme. Så der kommer jeg med en helt ny måde at betragte gæsterne på,” siger Dennis Paustian.

”Et eksempel er, at de fleste af vores museer ligger meget attraktivt på et strøg eller en gågade. Der vil jeg gerne optimere selve forretningsdelen og synligheden. Så vi spejler os mod byen og åbner os imod den. Samtidig skal vi følge byens puls: Det er jo lidt tankevækkende, at vi har lukket om mandagen. Det har resten af byen ikke. Det kunne være sådan nogle ting, jeg gerne vil arbejde med.”

Samtidig ser Dennis Paustian også muligheder i, at museernes butikker bliver bedre til at sælge fx kaffe og kage:

”Vi skal se museumsbutikkerne som almindelige butikker, der bliver bedre til at få folk indenfor. Måske bare til kaffe og kage – og så ad den vej blive bedre til at få dem videre ind og se museets udstillinger og aktiviteter. Det har vi ikke været gode nok til hidtil.”

Råd til mere formidling

Dennis Paustian forklarer, at det ikke handler om, at museerne bare skal ’tjene penge for at tjene penge’:

”Det kommercielle fokus er netop med henblik på, at vi så får flere midler til at kunne formidle – altså museets kerneopgave. Hvis du har en butik, der laver underskud, så dræner den jo kassen.”

”Museum Sydøstdanmark er meget moderne, når det handler om at lave udstillinger, projekter og formidle til vores gæster. Det samme skal vi være, når det gælder om at være kommercielle,” siger Dennis Paustian.

I forbindelse med din ansættelse blev der sagt, at du skulle bringe Museum Sydøstdanmark ind i en ny liga. Hvad betyder det?

”Det er store ord … men jeg tror det handler om, at vi skal være bedre til at se på oplevelsesindustrien i det hele taget. Hvem gør det godt? Jeg synes fx, at Knuthenborg Safaripark gør mange ting rigtig godt,

Man taler i disse tider meget om at ’disrupte’ – er det dét, du skal – altså disrupte Museum Sydøstdanmark?

”Museum Sydøstdanmark er fusioneret af en række forskellige museer, der hver især har haft deres egen måde at anskue den kommercielle del på. Jeg vil gerne sørge for, at der kommer en rød tråd i vores forretningsdel og i markedsføringen, så vi fremstår mere som en mere samlet helhed, hvor vi udnytter hinandens styrker og løfter alle museerne til nye højder,” slutter Dennis Paustian.

Kommentarer