Rønnede

Ny motorvej fra Rønnede til Kalundborg???

Debatindlæg: Til beslutningstagerne i Faxe kommune,  Næstved kommune,  Regionsråd  Sjælland,    folketingsmedlemmer, transportministeren, Vejdirektoratet med flere – samt lokalbefolkningen i Næstved og Faxe kommuner.

Stop nu op og se realistisk på behovet!

Indsendt af Svend Aage Hansen, Drosselvej 3, Karise. 29. september 2016

Nu er VVM undersøgelserne snart ved at blive fremlagt, –  men hvad så? De 350 millioner, der er afsat, er kun til en lille del af en motorvej.  Skal der så gå mange år, inden den bliver fuldført, er det en dårlig investering!

Selvfølgelig skal ”Alle muligheder undersøges” og hensyn til grundejerne tages, samt Regionrådets ”krav” om motorvej vurderes, derfor mener jeg, at man skal sprede trafikken til gavn for alle, og det kan gøres billigere og bedre end en motorvej parallel med rute 54, som vil genere rigtig mange grundejere på strækningen på samtlige foreslåede linieføringer. En forbedret trafikforbindelse skal selvfølgelig også tilgodese en udvidet vejforbindelse mellem Kalundborg og Sydmotorvejen, men hvorfor gøre ligesom i Jylland, hvor man har bygget motorveje, som ikke udnyttes optimalt.

Lad os bevare rute 54 landevejen Næstved – Rønnede og det tilstødende vejnet som gode forbindelser for lokaltrafikken, hvor der er cykelstier, rastepladser, og attraktive skovområder og udsigter, samt god turistvej ikke mindst i højsæsonen til BonBon Land og nu planer for udbygning og adgang til Camp Adventure, Rønnede.

Rute 54 har, efter sidste kendte optælling 14.000 biler i døgnet: 65 % kører ved Sydmotorvejen til og fra nord til hovedstadsområdet, 15 % lokal trafik, 15 % mod Rønnede og videre østpå, og kun 5 % ved Sydmotorvejen / Rønnede mod syd (dog færre når den nye Sydlige og Østlige omfartsvej ved Næstved er åbnet) – Motorvejsforslaget vil derfor ikke få nogen betydning for Femern forbindelsen i 2028!

Etablerer en ”facadeløs” landevej evt. 2-1 vej for tung trafik og modul vogntog, uden cykeltrafik og med højeste tilladte hastighed 90 km., som kan tage de 65 % af den nuværende trafik på rute 54, som går til og fra Næstved til Hovedstadsområdet, og lade denne vej udgå fra det nye ringvejs system ved Næstved, over banen nord for Holme Olstrup, langs jernbanen og direkte op til Ulsevej med tilslutning ved stop 36, hvor Faxe kommune ønsker nordvendte ramper til Sydmotorvejen. Denne linieføring går igennem et meget tyndt beboet område. Ved Gisselfeld vil den kunne gå syd om Natura 2000 området.

Faxe kommune vil også med fordel kunne etablere en direkte vejforbindelse fra Faxe Allé i Faxe til Ulsevejen, så kan man skåne Rønnede for de mange tunge transporter til og fra Faxe.

De foreslåede vejanlæg kan anlægges i det åbne land, og vil således ikke genere trafikken på rute 54 eller Faxe – Rønnede i anlægsperioden. – Der skal ikke bygges komplicerede sammenfletninger, forlægninger af rute 54  eller ændres noget på de nuværende landeveje!

En mere retningsbestemt linieføring mod København vil således have stor betydning for den planlagte udflytning af Udlændingestyrelsen til Næstved, samfærdsel mellem Næstved og det nye Universitets hospital i Køge, den planlagte trafikkorridor Ring 5 samt udbygningen af det store Transportcenter i Køge.

Der har været afholdt møder med Vejdirektoratet, Faxe kommunes borgmester og Næstved kommunes borgmester, hvor de grundigt gennemarbejdede forslag blev gennemgået.

Jeg har således også haft møde med godsejer Christian Danneskjold Lassen, Holmegård  og  inspektør Jens Risum, Gisselfelt gods.  De foreslåede vejprojekter vil berører deres jordbesiddelse, og de går ind for bedre vejforbindelser,   –  bare de ikke skader Deres interesser !

Trafikken over Holmegård mose mellem Haslev og Næstved vil også med fordel kunne benytte denne vejforbindelse. Den tunge trafik fra Glasværket skal ligeledes kunne komme ind på forbindelsen ved Holmegårdsvej, så kan man spare en direkte ny vej fra Fensmark til Næstved.

Ved Gisselfeld vej udbygges en tilslutning til vejanlæget, så trafik fra Haslev til Næstved kan benytte denne tilslutning, desuden vi dette stop give en stor turistmæssig betydning for Gisselfeld.

Ved Sydmotorvejen / Ulse afkørsel 36 udbygges et simpelt tilslutningsanlæg og nordvendte ramper.  Den foreslåede tilslutning fra Faxealle’ i Faxe, udgående fra en rundkørsel på Faxe omfartsvej, påtænkes krydse landvej 155 / Gl. Hovedvej 2 v/ Ulse med en rundkørsel og etableres som landevej max 90. km og uden cykler.

For trafikken fra Vestsjælland til Sydmotorvejen og Vordingborg og den planlagte Femern bælt forbindelse, som skal komme i  2028 – 2030?, – vil landevej 265 fra Næstved via Mogenstrup til Bårse og Vordingborvej også fremover være mere attraktiv end rute 54, hvis de bliver udbygget som landeveje for tung trafik og modul vogntog.

Ligeledes vil udskydelsen af Femern forbindelsen til 2028 – 2030 have mindre betydning for et rentabelt vejprojekt, som her og nu vil gavne Næstved området !

Citat: fra ”Åbent brev” af 23. august til Transportminister Hans Christian Schmidt (pdf)

og transportministerens svar:  Brev fra Transportminister

Transportministeren svar er fuld forståelig, !  Citater som Transportministeren har udtalt i Dagspressen m.v., er noget man skal lægge mærke til !

Om Tværforbindelsen, motorvej fra Kalundborg til Rønnede rute 22,  har Transportministeren i Dagbladet 19. april 2016 udtrykt: “Motorvej vil tage lang tid” og “Ministeren mente dog her, at man nok skulle prøve med noget mindre” – samt at Ministeren udtaler citat: “Ministeren slog fast, at skal man gå ud fra en rækkefølge, hvor man rangerer vejprojekter efter, hvor økonomiske de vil være, kommer rute 22 projektet langt ned på listen” – Disse udtalelser giver tvivl, om vejprojektet nogen sinde gennemføres ?

I henvendelsen til Transportministeren har jeg udtalt, at forhenværende Transportminister Magnus Heinicke og tidligere folketingsmedlem Karsten Nonbo direkte har anmodet mig om at stoppe fremsættelsen af de Alternative forslag, idet man begrundede det med, at man kunne recikere at miste tilsagn om de 350 mill. i h. t. trafikaftalen 2014, såfremt man skulle tage de fremsatte forslag med i det fortsatte arbejde. – Derudover har de herrer ikke ønsket at fremme forslagene i Vejdirektoratets forundersøgelser og VVM undersøgelser.

Betragt ”Motorvejs forslaget” Næstved – Rønnede rute 54 som en ”ommer”.  Find en fornuftig finansierings model, – om det så er OPP projekt  eller Statsvej – og kom så i gang! – Hvor svært kan det være ?

motorvej-linjefoering

Forklaring til kortet. Kortunderlag: Miljøportalen.       

Sort stiplet linje: Forslag til linjeføring af   2 + 1  landevej  eller  motorvej F fra Næstved til Ulsevej / stop 35 med et simpelt tilslutningsanlæg og udbygning af nordvendt ramper til Sydmotorvejen.

Forslag til linieføring af facadeløs landevej uden cykler: F +  fra Faxe til Ulsevejen og tilslutning til  Sydmotorvejen Stop 36

Rund rød cirkel: Forslag til rundkørsler ved  Holmergårdsvej, Gisselfeltvej, Vordingborgvej  (landevej 151) og Faxe Allé.

Lilla skravering: Natur 2000.

Rød stiplet linje: Rødebrovej.   Eksisterende, stærkt belastet vej mellem Næstved og Haslev, gennem Natura 2000-område  kan nedprioriteres.

Kommentarer