Nye ellokomotiver er blevet forsinkede
De 26 nye el-lokomotiver, som DSB har bestilt til Danmarks første højhastighedsbane er forsinkede. De bliver tidligst leveret i år 2020.
Danmarks første højhastighedsbane mellem Ringsted og København over Køge skulle efter planen blive indviet i december næste år. Men tidligst i år 2020 kommer der til at køre højhastighedstog, der kan køre 250 kilometer i timen på strækningen, skriver DR Sjælland. De 26 nye el-lokomotiver, som DSB har bestilt som afløserne for de dieseldrevne ME-lokomotiver er blevet forsinkede, så de bliver tidligst leveret i år 2020.
DSB ruller i stedet ud med sit gamle materiel. De indsætter primært dobbeltdækkertog der vil blive trukket af ME-diesellokomotiverne.
– Det bliver primært dobbeltdækkerne, der kommer til at udgøre grundstammen i regionaltrafikken. Der kommer også andre tog på strækningen, IC 3 og måske IC 4, men ja det bliver primært dobbeltdækkere, der kommer til at køre, oplyser DSB’s trafikinformationschef Tony Bispeskov til DR Sjælland.
Først fuldt elektrificeret i 2024
Ifølge Tony Bispeskov forventes den 120 kilometer lange banestrækning Ringsted-Femern først fuldt elektrificeret i år 2024. Dermed får togpassagererne ikke foreløbig de store rejsetidsbesparelser, som DSB og Banedanmark tidligere har meldt ud. Men det bliver hurtigere at køre med toget på den nye højhastighedsstrækning, end det er i dag.
– Først og fremmest vil vi med den nye strækning kunne køre på flere spor. Eksempelvis tager det typisk én time at køre fra Næstved til København nu, men med den nye bane vil vi kunne gøre det på 46 minutter, siger Tony Bispeskov til DR Sjælland.
Pendlerne fra Haslev vil opleve en tidsbesparelse på 11 minutter mens pendlere fra Ringsted vil opnå en rejsetidsbesparelse på syv minutter, oplyser DSB og Banedanmark.
Kommentarer