Haslev

Nye signaler skal testes på Næstved-Køge

Haslev: BaneDanmark har udnævnt strækningen Næstved-Køge til en forsøgsstrækning, hvor systemet vil blive prøvet af tidligere end andre strækninger

Banedanmark er igang med forarbejdet til totaludskiftningen af de forældede danske signalanlæg. De nye signaler vil medføre langt færre forsinkelser, højere hastighed på udvalgte strækninger og flere toge.

I den østlige del af Danmark, er Roskilde-Køge-Næstved valgt som første strækning. Det skyldes, at sikringsanlæggene her er er særdeles nødlidende og stort set umulige at levetidsforlænge. Desuden kan strækningen også her isoleres fra den øvrige trafik på Sjælland.

BaneDanmark mener, at hastigheden på strækningen Køge-Næstved kan sættes op til 160 km/t, når det nye signalsystem er implementeret på strækningen. Hastighederne ligger i dag på mellem 100 og 120 km/t.

BaneDanmark vil fjerne de fysiske signaler langs jernbanen og erstatte dem med et fælles europæisk computerbaseret signalsystem kaldet ERTMS 2. Lokomotivføreren vil få installeret en computerskærm i toget, hvor man kan se, om der er rødt eller grønt forude. Med de gamle signaler er der for kort tid for lokomotivføreren til at registrere, om der er rødt eller grønt, hvis farten sættes op. Den begrænsning er der ikke på computerskærmene.

Når den nye jernbane København-Køge-Ringsted er klar i 2018, giver det mulighed for en rejsetid mellem Haslev og København på cirka 35 minutter med to, idet togene Næstved-Haslev-Køge ikke længere skal køre til Roskilde, men direkte til København ad den nye bane. Det skriver ing.dk.

Det nye signalsystem forventes færdigt seneste i 2020. BaneDanmark oplyser dog også at der kan være strækninger hvor skinnenettet skal forbedres, så før det kan klare de højere hastigheder.

Kommentarer