Ørkensand og beduinhistorier indtog Midtskolen
Foto: Midskolen i Rønnede
I dag var helt særlig for indskolingen og mellemtrinnet på Midtskolen i Rønnede. De fik besøg af Oxfam IBIS’ LæseKaravane, som med historier, lege og billeder tog børnene med på en virtuel rejse til Jordan.
Et benovet gisp går gennem forsamlingen af elever, da stativet med tilberedt kød og grønt som ved et trylleslag bliver trukket op fra et dybt hul i det rødlige ørkensand. Sådan laver man mad, når man lever som beduin i Jordans ørken, Wadi Rum. En tilværelse, som Hamad og hans familie er vant til, men som var ganske ny for LæseKaravanens oplægsholdere fra Vallekilde Højskole. Og – må de indrømme da de bliver spurgt – livet i ørkenen er både barsk og fantastisk.
LæseKaravene på tur
Oxfam IBIS’ og Vallekilde Højskoles LæseKaravane er på vej rundt i Danmark for at give danske skolebørn en helt særlig indsigt i hverdagen og livet for børn i Jordan – børn som eleverne har læst om i årets undervisningsmateriale fra Oxfam IBIS. Midtskolen i Rønnede er et af LæseKaravanens mange stop, og eleverne har samlet sig for at høre med.
”Er det mexicanske pandekager, de spiser?” spørger en nysgerrig elev ved synet af det overdådige måltid, der serveres for beduin-familiens gæster. Oplægsholderne fortæller, at i Jordan spiser man meget fladbrød, som laves over bålet på en pande.
Oplægsholderne rejser i deres fortælling videre fra Wadi Rum-ørkenen og ind til hovedstaden Amman, hvor Shahed og hendes familie lever i velstand. Eleverne måber ved billederne af rigt udsmykkede gemakker, privatchaufføren, som hver dag kører Shahed i skole, og de overdådige kulinariske anretninger. En elev undrer sig over den skarpe kontrast mellem beduin-familien i ørkenen og overklasse-familien i Amman, og at alle børnene, oplægsholderne har besøgt, lader til at gå i skole.
”Hvis alle børnene går i skole, hvorfor skal vi så samle ind til dem?” spørger han, og får forklaret, at det langtfra er alle børn i Jordan, der går i skole, og at hvis ens skole samler ind, er det dem, pengene går til. Eleverne hvisker eftertænksomt sammen efter dén forklaring.
Hajar, waraqah, meqas!
Et øjeblik efter betragter de åndeløst videomontagen af jordanske landskaber, markeder og indbyggere, og kaster sig straks efter ud i at lære at slå ”Sten, saks, papir” på arabisk under instruktion fra oplægsholderne. Snart runger ordene ”Hajar, waraqah, meqas!” gennem hele salen. Især en hilsen fra børnene i LæseRaketten, som oplægsholderne besøgte i Jordan, og som alle eleverne kender fra deres arbejde med undervisningsmaterialet, tager virkelig kegler. ”Waaauw!” udbryder eleverne begejstrede, da dragebyggeren Nidal fra Baqa’a viser, hvor højt hans drage kan flyve, og de smiler ved synet af de velkendte ansigter, som nu taler direkte til dem.
Også oplægsholderne smiler.
”Det var fantastisk at være her i dag og holde oplæg for så engagerede og videbegærlige elever. Jeg tror det overraskede dem hvor meget de egentlig har til fælles med de børn, vi besøgte i Jordan, og at man godt kan lide mange af de samme ting selvom man kommer fra vidt forskellige lande og kulturer,” siger Emma Nejrup, som er blandt oplægsholderne, der til daglig er elever på Vallekilde Højskole.
Bagefter kommer et par af eleverne op for at tale med oplægsholderne. De er alle enige om, at det har været en stor oplevelse.
”Havde I en voksen med rundt i Jordan?” spørger en pige fra indskolingen. Oplægsholderne ler, og fortæller, at det havde de heldigvis, og at de alle samme passede rigtig godt på hinanden.
LæseKaravanen drager nu videre rundt i Danmark for at fortælle om for børn i Jordan.
Kommentarer