Opråb til Faxe klimakommune fra virkeligheden!
Debat: Efter adskillige rykkere modtog jeg for knapt 5 måneder siden svar fra kommunen på min seneste henvendelse om vejtræer på Søtorupvej.
Indsendt af Jesper Petersen, Søtorupvej 5, 4690 Haslev.
Kære Ivan Lilleng, borgmester Knud Erik Hansen m.fl.
Efter adskillige rykkere modtog jeg for knapt 5 måneder siden svar fra kommunen på min seneste henvendelse om vejtræer på Søtorupvej.
Efterfølgende har jeg gjort det, som kommunen for længst selv burde have gjort: Er, igen, gået ud og har set VIRKELIGHEDEN i øjnene.
Og sidder tilbage med det indtryk, at de den eneste reelle grund til at mit klimavenlige forslag om genplantning af vejtræer ikke imødekommes, alene skyldes, at det kommer fra – mig.
Sagen kort:
På den lille og meget lidt befærdede Søtorupvej vokser der ca.50 vejtræer. Formentlig lidt flere end halvdelen af hvad der blev plantet for ca.80 år siden, da vejalleen blev anlagt. Siden januar 2012 har Faxe kommune fældet ca.10 allé-/vejtræer. Senest fældedes 3 vejtræer i marts 2015, incl. ét Søtorups svaler var særligt glade for at sidde i om efteråret, der (heller) ingen risiko udgjorde for biltrafikken.
Netop afdøde kommunalpolitiker Kurt Munck gjorde mig i maj 2014 opmærksom på, at kommunen har vedtaget, at plante nye vejtræer i stedet for alle dem man siden 2011 har fældet i en kampagne, der fjernede de træer man mente risikerede at vælte ud over biler og forårsage trafikulykker som kommunen kunne holdes juridisk/økonomisk ansvarlig for.
Indtil nu er der aldrig sket en sådan trafikulykke i Faxe Kommune.
I oktober 2012 tilbød jeg gratis kommunen at plante nye vejtræer på Søtorupvejen dér hvor kommunen har fældet. Hvilket fik kommunen til at kontakte Gisselfeld, der meddelte, at godset ikke var interesseret i, som det hed, ”at afgive jord til så små projekter”.
”Vi må derfor desværre afslå dit venlige tilbud”, skrev kommunen til mig i 2014, med to års forsinkelse og adskillige rykkere, i øvrigt.
Men hvorfor overhovedet inddrage Gisselfeld, der jo intet praktisk skulle foretage sig og intet betale? Jo, fordi godset ejer jorden rundt om Søtorupvejen. Og kommunen har besluttet kun at genplante vejtræer i større afstand fra vejen end førhen, nemlig 3 meter, af hensyn til trafiksikkerheden.
Men der kører jo næsten ingen biler på Søtorupvej, argumenterede jeg. Og det er vanskeligt at køre over 50 km/t på den smalle og snoede vej.
Mig bekendt er der kun sket to trafikuheld på vejen, hhv. i januar 2010 og februar 2013. Begge gange uden at ramme nogle af vejtræerne. I 2010 kørte en bil således bare af vejen og endte i engen nedenfor. (Se foto)
Og i 2013 kørte en beruset mand fra Herlufmagle af vejen ved Søtorupsøens gamle badested. Han undgik alle vejtræer og kunne uskadt gå fra ulykken takket være den bløde opbremsning som kollisionen med skovbrynet ved Søtorupsøens gamle badested forårsagede. (Se foto).
Alle mine gode argumenter faldt for døve ører.
Kommunen ignorerede også, at der for ca.10 år siden blev genplantet ca. 10 vejtræer på Søtorupvejen i godt og vel dobbelt afstand fra vejen i forhold til de eksisterende. Disse træer, som enten var plantet af kommunen eller Gisselfeld, blev imidlertid mast som følge af den kommunale snerydning i vinteren 2010/11. Et enkelt træ overlevede, for så at blive dræbt af den kommunale rabatslåmaskine i juni 2012. (Se vedhæftet foto)
Forleden gik jeg så atter ud og så på Søtorupvejens virkelighed. Af de ca. 50 vejtræer står de fleste ca.½ meter fra vejkanten. Det er således påfaldende stivnakket, at man ønsker 10 genplantede træer fem gange længere væk end de 50, der allerede står langs vejen.
Men sagen bliver kun endnu mere absurd af, at vejrabatten de fleste steder er ca. 3 meter bred, og der således fuldstændig uproblematisk kan plantes adskillige vejtræer i den afstand kommunens nye regler kræver. Mange steder er vejrabatten 5 eller 6 meter bred. Visse steder endda endnu mere.
Derfor genfremsætter jeg hermed mit tilbud om at hjælpe kommunen med at leve op til sine egne idealer. Denne gang vil jeg dog ikke gøre det gratis. For da jeg drøftede sagen med Kurt Munck kritiserede han mit tilbud om at gøre det uden betaling. Så nu gør jeg det i stedet til en konkurrencedygtig pris – på alle parametre. Ikke mindst klima- og CO2-delen, som Faxe Kommune jo lægger meget vægt på, bl.a. ved at have udnævnt sig selv til såkaldt klimakommune, ligesom man anser borgerinddragelse for vigtig.
Således skal jeg tilbyde at plante 10-40 vejtræer på Søtorupvej, som vil blive kørt på klimavenlig trillebør fra min have (Søtorupvej 5), hvor jeg har fremelsket og passet sådanne tæer i flere år, så de nu har perfekt størrelse (2-3 meter) til at blive udplantet som vejtræer og plantet med håndkraft med en spade – 3 meter fra vejen.
Når jeg har fået et foreløbigt ja til mit klimavenlige, biologisk bæredygtige samt økonomisk konkurrencedygtige forslag, vil jeg prompte udarbejde et detaljeret projekt og sende det til endelig godkendelse i kommunen.
Fotos:
Nr. 1: Det sidste genplantede vejtræ, en ahorn, kørt over af kommunes rabatklipper i juni 2012.
Nr. 2 og 3: De eneste (to) trafikulykker jeg har oplevet i de sidste 20 år jeg har boet ved vejen. Vejtræer IKKE ramt.
Nr. 4: En af kommunens første – fagligt grundløse – vejtræsfældninger, januar 2012.
Kommentarer