Passagererne på Østbanen betaler kun 1/3 af prisen
Faxe Ladeplads: Passagererne på Østbanens tog mellem Faxe Ladeplads og Køge betaler kun lidt over en tredjedel af den faktiske billetpris
Der ville ikke være noget offentligt transportsystem, uden støtte fra stat, kommuner og regioner. Men der er meget stor forskel på hvor meget passagererne selv bidrager med.
Passagererne på Østbanen der kører mellem Køge og Faxe Ladeplads samt Køge og Rødvig betaler 38 procent af det, det rent faktisk koster at holde togene kørende.
Folketingets transportudvalg har for nylig bedt transportminister Henrik Dam Kristensen (S) om at oplyse hvad selvfinansieringsgraden er på de busser og tog der opererer på de forskellige danske strækninger.
Passagererne i metroen i København betaler den største andel selv, idet indtægter, der kommer fra passagererne, dækker hele 66 procent af udgifterne.
Ifølge opgørelsen dækkede de solgte billetter hos DSB S-tog, DSB’s fjerntog og NT Privatbaner henholdsvis 58, 56 og 55 procent af driften i 2011.
Hos Privatbanerne i Tølløse og Sydtrafik dækker billetsalget kun 12 procent af driften.
Busserne ligger på det jævne. På Bornholm betaler passagererne 52 procent af busdriften selv. Hos både Movia der dækker det meste af Sjælland og Midttrafik fra Midtjylland betaler passagererne 45 procent af den pris, det koster, når busserne skal køre.
Trafikministerens liste
- Metroen: 66 procent.
- DSB Fjern/regional tog: 58 procent.
- DSB S-tog: 56 procent.
- NT Privatbane: 55 procent.
- Nærumbanen: 54 procent.
- Lille Nord (bane): 54 procent.
- Bornholm Bus (BAT): 52 procent.
- DSB Øresund: 46 procent.
- Movia Bus: 45 procent.
- Midttrafik: 45 procent.
- Hirtshals-Hjørring-bane 45 procent.
- Sydtrafik: 42 procent.
- Lollandsbanen: 42 procent.
- Hornbækbanen: 42 procent.
- Nordjylland Bus (NT): 41 procent.
- Gribskovbanen: 41 procent.
- Fyn Bus: 39 procent.
- Frederiksværk Banen: 39 procent.
- Østbanen: 38 procent.
- Movia Privatbane: 37 procent.
- Midttrafik privatbane: 36 procent.
- Odsherredsbanen: 24 procent.
- Tølløsebanen: 12 procent.
- Sydtrafik privatbane: 12 procent.
Kommentarer