En perlerække af kunstnere kommer til Rønnebæksholm
Lørdag d. 5. maj åbner Rønnebæksholm dørene for udstillingen En kort historie om abstraktion. Ferniseringen starter kl 13, med velkomst og åbningstale af rektor på Det Kongelige Danske Kunstakademi Sanne Kofod Olsen. Alle er velkomne!
Internationale sværvægtere på Rønnebæksholm
Rønnebæksholms gæster får sommeren over noget så sjældent som muligheden for et “kig ind i maskinrummet” hos kunstneren Julie Sass. Rønnebæksholm har inviteret Sass til at skabe en udstilling, der handler om abstraktion i kunsten – et emne der ligger hendes hjerte nært, og som alle hendes værker på en eller anden måde kredser om. Udover Sass’s egne værker, indeholder udstillingen 60 værker af 23 kunstnere fra 11 lande, heriblandt sværvægtere som Yoko Ono, Michelle Grabner og Moira Dryer. På udstillingen vises også værker af danske kunstnere som Vilhelm Bjerke Petersen og Sonja Ferlov Mancoba. Tidsmæssigt favner En kort historie om abstraktion 100 års kunst. “Det har været utrolig spændende at arbejde med udstillingen!” siger kunstneren, og udstillingens kurator, Julie Sass, og tilføjer: “Jeg kan slet ikke vente med at påbegynde installeringen. Jeg glæder mig så meget til at se værkerne komme op. De fleste værker har jo aldrig været vist i Danmark før, så det er helt fantastisk!”
Hvordan tager kunsthistorien sig ud set med en kunstners øjne?
Når historien skrives, hvad enten det er fortællingen om en epoke, et land eller et kunstnerisk begreb, så er der altid begivenheder, steder, personer og genstande, der får vægt og fylde, mens andre udelades. Sådan må det nødvendigvis være; ikke alt kan tages med. Enhver historieskrivning er derfor en abstraktion over virkeligheden, hvor relativt få elementer kommer til at stå som pejlemærker for den historie, der bliver fortalt. Det er derfor vigtigt med mellemrum at se historien efter i sømmene. Er det, der blev udeladt i går, vigtigt i dag? Er der andre steder, der skal i fokus? Andre fortællere, der skal komme til orde? Hvordan ville kunsthistorien se ud, hvis den blev skrevet af kunstnere?
Abstraktionen i kunsten
Sass har valgt abstraktionen som udstillingens tematik, da den løber som en strøm igennem hele hendes kunstneriske virke, hvad enten der er tale om maleri, collage, grafik, tekstil, bøger eller tekster. Med udstillingen En kort historie om abstraktion udfoldes en ny fortælling om abstraktionens historie og potentiale ved at vise værker og fremdrage sammenhænge, der ikke tidligere har været belyst i en skandinavisk kontekst.
Abstraktion er både en overordnet beskrivelse af værker der er delvist eller helt non-figurative, og er samtidig betegnelsen for en tankeproces, hvor kun det mest væsentlige, grundelementerne, ved en genstand trækkes frem. Sass er optaget af abstraktionen som et åbent felt, hvor elementer og former dukker op på tværs af kulturer, tider og geografiske skel, og indgår i en form for fælles billedsprog. Udstillingen kan ses som et unikt blik ind i “maskinrummet” af Sass’ kunstneriske praksis, da hun betragter sine værker som skabt i en dialog med andre kunstneres værker og tanker. De er specifikke udtryk for en kompleks historie, der trækker tråde på tværs af gængse kunsthistoriske kategorier og rammer.
Kunstnere på udstillingen
Med udstillingen En kort historie om abstraktion, udfoldes en ny fortælling om abstraktions historie og potentiale i dag, ved at vise værker og fremdrage sammenhænge der ikke tidligere har været åbenlyse i en skandinavisk kontekst. Historien fortælles først og fremmest igennem en perlerække af værker af Alain Biltereyst, Ann Pibal, Arturo Herrera, Dan Walsh, Ebbe Stub Wittrup, Erin Lawlor, Eva Steen Christensen, Hansina Iversen, Henri Michaux, James Hyde, Julie Sass, Man Ray, Maria Buras, Marie Søndergaard Lolk, Michelle Grabner, Moira Dryer, Noël Dolla, Rachel Beach, Rannva Kunoy, Shirley Goldfarb, Shirley Jaffe, Sonja Ferlov Mancoba, Vilhelm Bjerke Petersen, Yoko Ono. Julie Sass inkluderer både egne ældre værker og nyproducerer specifikt til udstillingen.
Om Julie Sass
Julie Sass (f. 1971) er uddannet ved Det Kongelige Danske Kunstakademi i København og New York University (MFA) i New York, hvor hun specialiserede sig i maleri, og hun har en MA i Teori & Formidling fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i København.
Udstillingen kan opleves til og med 2. september 2018
PRAKTISK INFO
Fernisering
Lørdag 5. maj kl 13.00. Åbningstale ved Sanne Kofod Olsen, rektor for Det Kongelige Danske Kunstakademi – alle er velkomne, og der er gratis adgang
Åbningstider
Torsdag – søndag samt helligdage kl. 12 – 17
Kommentarer